اهم اخبار

وزیر جهادکشاورزی: گسترش همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی ایران و زیمبابوه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ساداتی نژاد با اعلام اصول سیاست خارجی دولت مبنی بر تعامل سازنده با تمام کشور‌های جهان، گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشور زیمبابوه را حائز اهمیت برای حوزه کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ وزرای کشاورزی ایران و زیمبابوه امروز در تهران پای میز مذاکره نشستند. کشت قراردادی، دانش فنی، انتقال تکنولوژی، تهاتر ظرفیت‌های تولیدی دو کشور، مکانیزاسیون کشاورزی، سموم، کود، تولید و پرورش آبزیان در قفس از جمله مسائلی بود که مورد بحث و تبادل نظر طرفین در این نشست قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: با وجود روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور، حجم روابط اقتصادی با ظرفیت‌های موجود دو طرف و تاریخ روابط سیاسی آنان هم‌خوانی ندارد و ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری اعلام می‌کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به توانمندی ایران در تولید کود اوره و در مقابل نیاز ۱۰۰ میلیون دلاری زیمبابوه به این ماده گفت: یکی از زمینه‌ها می‌تواند تهاتر اوره ایران با شکر زیمبابوه باشد.

وی دانش فنی و تکنولوژی کشاورزی ایران را غنی دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ظرفیت‌های بسیار خوب در تولید واکسن و دارو‌های دامی دارند. تولید و صادرات مکانیزاسیون کشاورزی از جمله ادوات، دنباله‌بند، تجهیزات آبیاری و تکنولوژی تولید انواع محصولات کشاورزی از دیگر بخش‌ها برای همکاری است.

ساداتی‌نژاد افزود: موسسه تحقیقاتی معظمی در ساختار کشاورزی ایران (تات) با ۲ هزار متخصص کشاورزی و ۸ هزار محقق مشغول به کار است که قادر است در زمینه تولید دانش و فناوری و آموزش و تحقیقات، خدمات جامع ارائه دهد.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به جغرافیای ایران گفت: ۳۰۰ میلیون نفر با نیاز‌های متنوع غذایی در پیرامون ایران زندگی می‌کنند و زیمبابوه برای عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند از این پهنه راهبردی به عنوان هاب منطقه‌ای استفاده کند.

وی به نیاز ۲۸ میلیون دلاری زیمبابوه به شیر خشک صنعتی اشاره کرد و افزود: ایران از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده این محصول است و تهران برای تأمین نیاز هراره اعلام آمادگی می‌کند. البته در کنار آن با شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی ایران می‌توانیم نیاز ۳۰۰ هزار تنی زیمبابوه را به انواع ماکارونی و سایر اقلام غذایی تامین کنیم.

در ادامه این نشست، “انکسیوس جونگو ماسوکا” وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه با تشکر از میهمان‌نوازی ایران، سلام گرم رئیس‌جمهور کشورش را به همتای ایرانی‌اش ابلاغ کرد و با اشاره به تفاهمات قبلی خواستار بروزرسانی مفاد مورد توافق شد.

وی با اعلام نیاز کشورش به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور تاکید کرد: مکانیزاسیون کشاورزی و شیلات از نیاز‌های کشاورزی زیمبابوه است، کود کشاورزی و سموم هم دیگر نیاز‌های کشاورزی زیمبابوه را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ در این دیدار کارشناسان دو طرف دیدگاه‌های فنی خود را در خصوص موارد مورد بحث ارائه کردند.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *