اهم اخبار

دانستنی هایی درباره ویتامین B12

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ویتامین B12 که به آن کوبالامین هم گفته می‌شود یکی از ویتامین‌های مفید خانواده‌ی B محسوب می‌شود. بدن ما از طریق مصرف مواد غذایی به خصوص منابع حیوانی این ویتامین را جذب می‌کند. وجود ویتامین B12 برای عملکرد خوب سیستم عصبی و همچنین ساخت خون لازم و ضروری است.
داخل معده اسیدی به نام کلورهیدریک وجود دارد که باعث جذب این ویتامین می‌شود. ویتامین B12 در پانکراس، کبد، قلب و مغز ذخیره می‌شود و دفع آن نیز از طریق صفرا صورت می‌گیرد نه از طریق ادرار.

%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%861

ویتامین B12 در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی مواد غذایی، مانند غلات غنی شده حاوی این ویتامین هستند. مکمل های ویتامین در دو نوع – حاوی ویتامین B12 یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس هستند. همچنین،این ویتامین معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند. البته معمولا در پروسه پخت مواد غذایی ۷۰ درصد از ویتامین از دست می رود ؛ به کار گیری روش مناسب پخت بسیار مهم است ، برای پخت هرگز نباید از جوش شیرین استفاده کرد .

علایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین B12 : کمبود این ویتامین در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین B12 است: – احساس ضعف، خستگی – رنگ پریدگی پوست بدن – خونریزی لثه و قرمز شدن زبان – معده درد و کاهش وزن – اسهال و یبوست. اگر فقدان ویتامین B12 در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند: – بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا – ناتوانی در حفظ تعادل – افسردگی – جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی

روش های درمان کم خونی فقر ویتامین B12 : کم خونی فقر ویتامین را می توان با مصرف مکمل های ویتامین B12 درمان کرد. مصرف مکمل ها میزان ویتامین B12 بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین B12 دریافتی بدن تان را افزایش دهید.

روش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین B12: اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین B12 هستند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین B12 و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *