اهم اخبار

چطور “پراید” مشتری دارد؛ “مرغ” ندارد؟!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که به نظر مردم مواد غذایی به خصوص گوشت و مرغ قیمت قابل توجهی دارد، وزیر کشاورزی از بررسی افزایش قیمت مرغ خبر داده و رئیس اتحادیه فروشندگان هم می‌گوید این افزایش قیمت در جامعه کشش دارد؛ چراکه خودرویی همچون پراید با افزایش قیمت، مشتری و صف خرید دارد اما گوشت مرغ اگر مقداری گران شود، کسی قدرت خرید ندارد!

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته محمود حجتی – وزیر کشاورزی – در رابطه با تولید و قیمت گذاری مرغ گوشتی صحبت هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت مرغ در دستور کار قرار دارد، ارائه کرد و گفت: قیمت مرغ در ایران ارزان‌ترین قیمت را در سطح جهان دارد.

این در حالی است که هر زمان که قیمت مرغ روند صعودی به خود گرفته، میزان خرید افراد جامعه در این مسیر صعودی بوده و از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار و دیگر ارگان های مسئول به عرضه مرغ های یخ زده رو آورده اند و حال باید دید که برای آنکه جامعه افزایش قیمت مرغ را بپذیرد چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در این رابطه مهدی یوسف خانی – رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی – به ایسنا گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کشش دارد، زیرا طی پنج سال گذشته قیمت خودرویی همچون پراید از ۱۵ به بیش از ۲۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و همچنان مشتری برای آن به لحظه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر افراد جامعه توان خرید مواد غذایی و مرغ را ندارند جای سوال دارد که چگونه توان خرید خودرویی با افزایش دو برابری قیمت را دارند و حتی صف خرید ایجاد می‌کنند. حال برای مسئولان برای افزایش قیمت مرغ جای سوال مبنی بر توان خرید مردم ایجاد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزان ترین محصول پروتئینی سفره خانواده ها، گوشت مرغ است که طی پنج سال گذشته افزایش قیمتی به خود ندیده و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده با سختی بسیار ۶۰۰۰ تومان است و به اجبار آن را ۵۰۰۰ تومان به فروش می رساند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی بیان کرد: اگر دولت باور دارد که مرغ یک محصول استراتژیک و تنها کالای دارای پروتئین دار سفره خانواده های قشر متوسط جامعه است باید برای آن بسته های حمایتی درنظر بگیرد.

یوسف‌خانی تصریح کرد: دولت در راستای حفظ قیمت مرغ نباید تولیدکننده را نابود کند، باید برای تولید یارانه در نظر گیرد و یارانه ای که در حال حاضر به شرکت پشتیبانی امور دام ارائه می شود، رانت ایجاد می کند و روندی که از سوی این شرکت مبنی بر اینکه محصول فریز شده ۱۰ ماه پیش را به نصف قیمت عرضه می کند، اشتباه است.

او یادآور شد: دولت می تواند شرکت پشتیبانی امور دام را تعطیل کند و به جای آن به مرغدار اعلام شود که مرغ را به قیمت تمام شده به بازار عرضه کند و در هر کیلوگرم مبلغی به عنوان یارانه از دولت دریافت کند یا در کنار آن تولیدکننده نهاده دامی را به قیمت دولتی ازدولت دریافت کند.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه حداقل قیمت منطقی مرغ در شرایط فعلی کیلویی ۹۲۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: هر زمانی که مرغ با افزایش قیمت روبرو می شود مردم از خرید دست می کشند و تولیدکننده برای آن که دچار ضرر و زیان بیش از حد نشود، روند کاهشی قیمت را در دستور کار قرار می دهند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *