اهم اخبار

پرتقال مازندران زودتر از فصل وارد بازار شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برداشت پرتقال از باغ‌های مرکبات مازندران امسال به خاطر شرایط خوب آب‌وهوایی یک هفته زودتر از موعد معمول سالانه آغاز شده است.

به گزارش ایرنا ، برداشت پرتقال به طور معمول از نیمه دوم آبان ماه پس از کامل شدن قند آن در مازندران شروع می شود.

مازندران ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است . ۲۵ هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران ، نارنگی است که برداشت زودرس این میوه از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود.
برپایه آمار جهاد کشاورزی مازندران سالانه از این باغ ها مرکبات استان بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول برداشت می شود که یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن آن انواع پرتقال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا در شرق مازندران که برداشت نوبرانه پرتقال از آنجا شروع شده است ، اعلام کرد که از پنج هزار و ۸۰۰ هکتار باغ مرکبات شهرستان ۲ هزار و ۳۵۲ هکتار آن به انواع پرتقال اختصاص دارد.

سید شبر موسوی عمده رقم تولیدی پرتقال نکاء را تامسون با یکهزار و ۵۹۰ هکتار و پرتقال توسرخ (خونی)  با ۵۰۳ هکتار اعلام و  پیش‌بینی کرد امسال ۹۵ هزار تن پرتقال از باغ های مرکبات این شهرستان برداشت و وارد بازار شود.

دست دلالان کوتاه 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم همزمان با آغاز برداشت پرتقال استان با اظهار این که آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی ، مقابله بموقع با آفات و کاهش ضایعات و مهم‌تر از همه پشتگرمی به سیاست های حمایتی دولت در سال‌های اخیر سبب شد تا دست دلالان از باغ های مرکبات استان به مراتب کوتاه تر شود، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته امسال پیش خرید باغ ها با قیمت دلخواه دلالان به ندرت و حتی به صفر رسیده است.

عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با ایرنا با ذکر این نکته که باغداران در فروش محصول پرتقال عجله نکنند و با رعایت نکات فنی به ویژه کامل شدن قند مرکبات اقدام به برداشت کنند، افزود: طبق گزارش های کارشناسان باغبانی امسال با مدیریت پیشگیرانه و مقابله بموقع به رغم وجود آفت مگس میوه ، کیفیت پرتقال ها عالی است. 

وی توضیح داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته  این که قیمت پنج هزار تومان به ازای هر کیلو پرتقال سر باغ به صورت خرید یکجا انجام می شود، رضایت باغداران را جلب کرده است.

شهیدی فر از برنامه ریزی های صورت گرفته برای ا فزایش ۵۰ درصدی صادرات مرکبات نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت:  در حال حاضر ۷۰ درصد مرکبات و کیوی تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد که با توجه به تولیدات مازاد نیاز کشور و همچنین مقرون به صرفه بودن به لحاظ اقتصادی باید بیش از پیش به کشورهای مختلف صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول مرکبات از استان به ۱۰ کشور مختلف جهان صادر شده بود ، گفت: با توجه افزایش ۱۰ درصدی تولید و مهیا بودن همه شرایط امیدواریم صادرات امسال مرکبات تا ۳۰۰ هزار تن برسد.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است .

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *