اهم اخبار

پرورش بز مورسیا اسپانیایی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه بز مورسیا اسپانیایی برای نخستین مرتبه وارد ایران شده است گفت: این نوع بز در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج از توابع کرمان پرورش داده می شود.

سید یعقوب موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته جاری هزار راس بز اسپانیایی مورسیا از طریق پرواز اسپانیا به بندرعباس وارد ایران و از طریق کانتینرهای مخصوص حمل دام به شهرستان قلعه گنج منتقل شد.
وی با بیان اینکه ۳۰ راس از بزهای مورسیای وارد شده به شهرستان قلعه گنج آبستن هستند تصریح کرد: ۹۵۴ راس بز مورسیا ماده و ۴۶ راس نر و چهار و نیم تا ۱۱ ماه سن دارند.
وی اظهار کرد: هزینه خرید و حمل و نقل هر یک از بزهای مورسیا ۲۴ میلیون ریال است که این قیمت با توجه به نوع این احشام مقرون به صرفه است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: مزیت بزهای مورسیا نسبت به سایر بزها در تولید ۲ نیم لیتر شیر با چربی ۵ درصد، چندقلوزایی، اقتصادی بودن و سازگار بودن با اقلیم منطقه قلعه گنج است.
وی گفت: این بزها در مجتمع چاه شاهی شهرستان قلعه گنج در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار پرورش داده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: طرح پرورش بزهای مورسیا در شهرستان قلعه گنج با همکاری سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان، استاندار کرمان و رئیس بنیاد مستضعفان کشور در حال انجام است.
موسوی ادامه داد: این طرح در قالب تفاهم نامه بنیاد مستضعفان کشور و استاندار کرمان در زمینه شهراقتصاد مقاومتی در حال اجراست.
وی گفت: پرورش بزهای مورسیا در قلعه گنج با مطالعه و کارشناسی دقیق، مشاور خارجی و اعزام کارشناسان به کشور اسپانیا انجام شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان افزود: کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور در ابتدای اجرای طرح به منظور معاینه این دام ها به کشور اسپانیا سفر و سلامت این نوع دام را تایید کردند و مجوزهای اولیه وارد شدن این بز به شهرستان قلعه گنج صادر شد.
وی ادامه داد: مهمترین نکته در مورد بزهای مورسیا، سازگاری با مناطق خشک است که می تواند تغییری در نسل بزهای این منطقه داشته باشد.
وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: ورود بزهای مورسیا به منظور جامه عمل پوشاندن به نامگذاری سال از سوی معظم له است.
وی ادامه داد: بزهای مورسیا موجب افزایش بهره وری دامداران و توسعه دامداری در منطقه و سایر مناطق کشور می شود.
موسوی افزود: ورود بز مورسیا اسپانیایی برای اولین بار در ایران گامی بزرگ در دامداری کشور محسوب می شود که باید از این ظرفیت در سراسر کشور استفاده شود.
کرمان در سفر اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهوری به این استان به عنوان سومین استان پایلوت اقتصادمقاومتی در کشور معرفی شد.
طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی نیز با پیگیری استاندار کرمان و محوریت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با تکیه بر ظرفیت های بومی و توانمندی مردمی در شهرستان محروم قلعه گنج در دست اجراست.
شهرستان قلعه گنج با جمعیت ۹۰ هزار نفر در فاصله ۴۳۰ کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: موسی فعالیان

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *