اهم اخبار

پمپ آبرسان چرا گران شد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران از محدود شدن ثبت سفارش پمپ آب رسان از حدود یک سال و نیم پیش خبر داد و با اشاره به افزایش قیمت دو تا سه برابری این محصول در این مدت نسبت به تمام شدن ذخایر داخلی و کمبود پمپ های تولیدی برای رفع نیاز صنایع، کشاورزی و ساختمان ها هشدار داد.

علی توسطی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ثبت سفارش پمپ آب رسان بیش از یک سال است با محدودیت مواجه شده، اظهار کرد: در زمان ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالا از طریق وزارت صمت، برخی تولید کنندگان به وزارت صمت گفتند که می‌توانند نیاز داخل به پمپ آبرسان را برطرف کنند و ثبت سفارش این کالا نیز ممنوع شد.

وی با بیان اینکه برخی واردکنندگان هم به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش تولید هستند و مخالف حمایت از تولید داخل نیستند، تصریح کرد: تولید تنها راه ایجاد اشتغال و تجلی توسعه اقتصادی ایران در آینده خواهد بود، اما ایجاد حاشیه رانت برای برخی تولیدکنندگانی که ادعا می‌کنند می‌توانند نیاز کشور را برطرف کنند، درحالی‌که پتانسیل و شرایط بالقوه برطرف کردن نیاز کشور در حوزه سیالات و آبرسانی در بخش صنعتی، کشاورزی و خانگی وجود ندارد، درست نیست.

رییس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران با اشاره به فعالیت برخی کارخانجات در حوزه تولید پمپ از قبل از انقلاب، تصریح کرد: یکی از این کارخانجات تولید پمپ در تبریز بزرگترین شرکت تولید پمپ در خاورمیانه است، اما ظرفیت ایجاد شده در این شرکت برای ۵۰ سال پیش است و نمی‌تواند تمام پمپ‌های تخصصی مورد نیاز در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و خانگی را تامین کند. از طرف دیگر این پمپ‌ها مصرفی هستند، مستهلک می‌شوند و نیاز به جایگزینی دارند و یک یا دو تولیدکننده نمی‌توانند همه نیاز کشور را تامین کنند، اما با ادعای آنها وزارت صمت جلوی ثبت سفارش را می‌گیرد که در پی آن تعادل عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد و موجب افزایش قیمت محصول می‌شود.

توسطی در پاسخ به سوالی درباره نیاز سالانه کشور به پمپ آبرسان، اظهار کرد: عدد دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، چراکه در سال‌های اخیر بخشی از نیاز بازار از طریق واردات مستقیم و تولید و بخشی هم از راه‌های غیرمستقیم مثل قاچاق تامین شده است.

ثبت سفارش قطعات منفصله هم محدود شد

وی همچنین از افزایش بیش از دو برابری قیمت پمپ‌های داخلی و بیش از سه برابری پمپ‌های اروپایی و آسیایی در یک سال و نیم گذشته و در پی محدود شدن ثبت سفارش خبر داد و گفت: حتی برخی از اعضای این صنف شروع به واردات قطعات منفصله و مونتاژ آن در داخل کرده بودند که ثبت سفارش و واردات این کالا هم اخیرا با محدودیت مواجه شده که احتمالا دلیل آن کاهش خروج ارز از کشور است.

توسطی با بیان اینکه تولید الکتروپمپ مانند سایر کشورها می‌تواند با مهندسی معکوس آغاز شود و با بومی سازی، داخلی شود، تصریح کرد: شاید در حالت کلی واردات امر پسندیده‌ای نباشد، اما باید بین واردات کالاهای سرمایه‌ای که منجر به تولید صنعتی و کشاورزی می‌شود یا قطعات منفصله که منجر به تولید کالای سرمایه‌ای می‌شود با کالاهایی مثل آب معدنی فرانسوی یا از عطر و مواردی از این قبیل که در سال‌های گذشته با خام فروشی نفت و نبود نظارت دقیق بر مصرف ارز حاصل از آن به کشور وارد تفاوت قائل شویم. من معتقدم واردات گروه دوم تحت هر مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور ما خیانت است.

رییس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران با اشاره به استفاده از پمپ آب در صنایعی از جمله ریختگری، سرامیک‌سازی، کشاورزی و ساختمانی، تصریح کرد: رواج فرهنگ پس‌انداز در ایران بعد از جنگ جهانی دوم که برای مثال باعث شده انبارهای عمومی که مشابه آن در جنوب تهران وجود دارد تشکیل شود که کمتر جایی در دنیا معمول است، باعث شده در این مدت از ذخایر این گونه انبارها استفاده شود، اما اطلاعات اخیر ما نشان می‌دهد جایگزین‌های زیادی باقی نمانده است. اما باید به این نکته توجه شود که رونق و جهش تولید به تجهیزات و ماشین آلات نیاز دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *