اهم اخبار

پژوهشگران بررسی کردند؛ امکان غنی‌سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پژوهشگران صنایع غذایی با انجام یک مطالعه عنوان کردند که می‌توان پاستیل را با کلسیم و ویتامین D غنی‌سازی کرد، به صورتی که ویژگی‌های حسی آن مانند طعم، رنگ و … تغییری نکند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از نشریه پژوهش‌های صنایع غذایی؛ در سال‌های اخیر دریافت کافی ویتامین D به مسئله‌ای مهم و اساسی تبدیل شده است. چرا که این ویتامین نقش مهمی در جذب کلسیم و فسفر و انتقال آن‌ها به استخوان‌ها دارد. همچنین بررسی‌ها حاکی از نقش ویتامین D در سایر بیماری‌ها است.

 با توجه به این‌که تامین میزان مورد نیاز این ویتامین، به سادگی امکان‌پذیر نیست، در سال‌های اخیر، تولید محصولات غذایی غنی‌شده با ویتامین D، مورد توجه قرار گرفته است.

بر همین اساس پژوهشگران صنایع غذایی با انجام یک مطالعه امکان غنی‌سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه ویتامین D به صورت پودری و همچنین کربنات کلسیم، با غلظت‌های مختلف به فرمولاسیون پاستیل اضافه شدند و ویژگی‌های حسی آن از نظر رنگ، طعم، بافت و پذیرش کلی و همچنین ویژگی‌های بافتی پاستیل‌ها از نظر سختی، پیوستگی و قابلیت جویدن در طی ۶۰ روز نگهداری، مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که استفاده از غلظت‌های مختلف کلسیم اثر معناداری بر افزایش خواص شیمیایی، خواص بافتی و کاهش ویژگی‌های حسی رنگ و طعم پاستیل داشت.

همچنین استفاده از غلظت‌های مختلف ویتامین D اثر معنی‌داری درخواص شیمیایی، خواص بافتی، ویژگی‌های حسی و … در مقایسه با نمونه شاهد نداشت.

پژوهشگران این مطالعه بر اساس بررسی‌های این مطالعه می‌گویند: پاستیل‌های غنی‌شده با کلسیم و ویتامین D اختلاف معنی‌داری با نمونه شاهد نداشتند و دوره نگهداری از آن‌ها نیز کاهش نشان نداد.

این محققان معتقدند که می‌توان پاستیل را توسط کلسیم و ویتامین D غنی کرد و  از خواص سلامت‌بخش آن استفاده کرد، بدون این‌که اثر نامطلوبی بر خواص حسی  محصول داشته باشد.

در انجام این مطالعه شیما رهبری نژاد، شیلا برنجی و لیلا ناطقی؛ پژوهشگران گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه زمستان سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی امکان غنی‌سازی پاستیل با کلسیم و ویتامین D۳» در نشریه پژوهش‌های صنایع غذایی منتشر شده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: نشریه پژوهش‌های صنایع غذایی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *