اهم اخبار

پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی درباره افزایش قیمت مواد غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارش اخیر خود درباره چشم انداز تجارت بین‌المللی تخمین زد که قیمت مواد غذایی در سال گذشته میلادی در سطح جهانی ۱۸ درصد افزایش یافت که شامل افزایش ۲۱ درصدی قیمت غلات بود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارش اخیر خود درباره چشم انداز تجارت بین‌المللی تخمین زد که قیمت مواد غذایی در سال گذشته میلادی در سطح جهانی ۱۸ درصد افزایش یافت که شامل افزایش ۲۱ درصدی قیمت غلات بود.

به گفته این سازمان، قیمت انواع کود نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی شاهد افزایش ۶۳ درصدی بوده است.

سازمان تجارت جهانی تأکید کرد که از نظر تئوری، افزایش هزینه مواد غذایی “باید تولید محصولات کشاورزی را تشویق کند و در نتیجه این محصولات بیشتر در دسترس باشند و قیمت‌های این مواد در آینده کاهش یابد” اما افزایش قیمت کود می‌تواند منجر به کاهش محصول و در نهایت بازهم افزایش قیمت مواد غذایی شود.

این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ به شدت در نوسان بود و ابتدا بین ژانویه تا مه، پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ۱۹ درصد جهش کرد و سپس بین ماه می تا دسامبر ۱۵ درصد کاهش یافت.

سازمان تجارت جهانی هشدار داد که اگرچه “منابع غذای جهانی کمتر از چیزی که بسیاری از آن می‌ترسیدند، متزلزل است” اما به علت بحران اوکراین نگرانی‌ها همچنان وجود دارند.

بر اساس محاسبات این سازمان، حجم تجارت جهانی گندم برای مثال، از سال ۲۰۲۱، تقریباً ۷٫۵ درصد کاهش یافته که “اگر یک تولیدکننده بزرگ این محصولات دچار ورشکستگی یا بلایای طبیعی مرتبط با آب و هوا شود، حاشیه کمی برای خطا باقی می‌گذارد”.

مدیر کل سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه از اقتصادهای توسعه یافته خواست تا نسبت به علائم بحران غذایی که باعث گرسنگی در کشورهای فقیرتر می شود، هوشیار باشند.

وی درخواست های قبلی خود را برای رفع محدودیت های صادراتی مواد غذایی و کودها تکرار کرد و خاطرنشان کرد که تا آوریل ۲۰۲۳، حدود ۶۷ کشور چنین محدودیت هایی را اعمال کرده اند.

وی همچنین هشدار داد که تجارت جهانی احتمالا “در سال ۲۰۲۳ تحت فشار عوامل خارجی باقی خواهد ماند.” به گفته وی، اینها شامل بحران اوکراین و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی، تورم، و تأثیر سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *