اهم اخبار

حراح سیب زمینی؛ هر کیلوگرم ۵ تا ۱۰ سنت/ دلالان کشورهای همسایه محصولات را خرید و دپو می‌کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

واردات سیب‌زمینی به عراق از فردا دوشنبه ۲۶ آبان آزاد خواهد شد. گزارش از مرزها نشان می‌دهد حجم بالایی از این محصول به دروازه های خروجی کشور به عراق سرازیر شده است. کارشناسان نگران هستند که سیب زمینی نیز سرنوشت گوجه فرنگی را در مرزهای عراق پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ واردات سیب‌زمینی به عراق از دوشنبه هفته آینده (۲۶ آبان) آزاد خواهد شد. طی توافقاتی که با طرف عراقی شده است سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته شده است. اما گزارش از مرزها حاکی از آن است که تعداد زیادی کامیون‌ با بار سیب زمینی راهی مرزها شده‌اند.

کارشناسان معتقدند؛ اگر این شرایط ادامه پیدا کند مشابه آنچه که طی چند وقت اخیر برای گوجه فرنگی رخ داد برای سیب زمینی هم تکرار می‌شود و شاهد ازدحام بار در مرزها خواهیم بود که امکان عبور هم ندارد و در نهایت روی دست صادرکنندگان مانده و از دست می‌رود که نتیجه‌ای جز ضرر و زیان نخواهد داشت.

علاوه بر آن ازدحام در مرز  موجب می‌شود طرف تجاری دست بالا را بگیرد و دست رنج کشاورزان کشور را ارزان‌خری کنند. 

محمدرحیم نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه کشور ما در تولید سیب زمینی شرایط بسیار مطلوبی دارد، اظهار کرد: هر ساله بسته به شرایط آب و هوایی ۴ میلیون و ۷۰۰ تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از این میزان تولید ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود که حجم بیشتر آن به کشورهای همسایه است.

نیازی با اشاره به مشکلات تکرار شونده و متعدد در صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین این مشکلات را مربوط به عدم دیپلماسی اقتصادی پایدار کشور دانست.

وی افزود: ضعف در دیپلماسی اقتصادی موجب شده همواره شاهد مشکلات زیادی در فروش بازاریابی محصولات باشیم.

به گفته نیازی؛ دیپلماسی اقتصادی با تولید و فعالیت تجار ما همخوانی ندارد و همیشه از آن‌ها عقب است.

وی آنچه که در هفته‌های گذشته برای گوجه فرنگی در مرزهای عراق رخ داد را نتیجه ضعف در این مهم دانست.

نیازی یادآور شد: در هفته‌های اخیر دیدیم که چگونه دسترنج کشاورزان گوجه کار ما در مرزها به دلیل بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی صحیح توسط دستگاه‌های متولی نابود شد و بازار داخل و خارجی ما آسیب رساند.

وی با اشاره به آغاز صادرات سیب زمینی به عراق از فردا نسبت به تکرار سرنوشت گوجه فرنگی برای سیب زمینی در مرزها ابراز نگرانی کرد.

نیازی افزود: انباشتگی و ازدحام محصول در مرزها علاوه بر خطر نابودی آن، موجب می‌شود طرف تجاری دست بالا را بگیرد و دست رنج کشاورزان کشور را ارزان خری کنند. 

وی قیمت خرید هر کیلوگرم سیب زمینی از کشور را ۵ تا حداکثر ۱۰ سنت عنوان کرد که به اعتقاد وی به یغما بردن ثروت و دسترنج کشاورزان کشور است.

نیازی یادآور شد: برای تولید محصولات کشاورزی هزینه‌های زیادی از منابع آب و خاکی کشور صرف می‌شود که گاها برگشت ناپذیر است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *