اهم اخبار

پیش بینی برداشت ۶۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع آذربایجان غربی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان، سالانه با اشتغال بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان اجیلی ، رکوردار تولید این محصولات در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ اکبر کرامتی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک ۴۵ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی و روغنی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۱۸هزار تن تخم کدو آجیلی از سطح ۲۱ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه از اواخر مرداد ماه برداشت این محصول از مزارع استان آغازمی شود و تا اواسط مهرماه ادامه می یابد، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۶۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

کرامتی تصریح کرد: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی و روغنی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کدو آجیلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

وی ادامه داد: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو در استان را دارد و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستانهای خوی، شوط، چایپاره، ارومیه ، سلماس و نقده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارقام دانه های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید ، شمشیری و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی ، قلمی  و سایر ارقام محلی است.

این مسئول افزود: بزرگترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:  آفتابگردان و کدو آجیلی علاوه بر مصرف داخل استانی ، مازاد تولید آن به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به آفات و امراض است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *