اهم اخبار

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد : پیگیری وزارت خارجه درباره ممنوعیت واردات محصول جالیزی به عراق

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد با بیان اینکه ممنوعیت صدور محصولات جالیزی ایران به عراق دردست پیگیری است، گفت: ازکاهش تعرفه واردات لبنیات ایران نیز فعلا خبری نیست.

شاهرخ شجری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه دولت عراق ورود برخی محصولات کشاورزی ایران شامل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم را به کشورش ممنوع کرده است، اظهارداشت: این اقدام دولت عراق بی سابقه نیست.

وی افزود: در ۲۲ مرداد ۹۶ نیز؛ وزارت کشاورزی عراق اقدام مشابهی در زمینه ممنوعیت واردات هندوانه، خربزه، خیار، گوجه فرنگی و سیب زمینی انجام داده بود که دلیل آن نیز حمایت از تولید داخلی به عبارتی کفایت محلی بود البته  با پیگیری های انجام گرفته این ممنوعیت لغو شده است.

اقدام عراقی‌ها بی سابقه نیست

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه اخیرا  نیز  در ششم دی ماه، دولت عراق  واردات محصولات سبزی و صیفی از جمله کاهو، شلغم، گل کلم، چغندر  را باز به همین دلیل ممنوع اعلام کرده است، گفت: همانطور که اشاره شد این اقدامات بی سابقه نیست؛ به عنوان مثال افزایش تعرفه هندوانه به ۳۰ درصد در گذشته  یا  ممنوعیت واردات سیب درختی از ایران به دلیل مسائل قرنطینه ای از دیگر اتفاقاتی بود  که در این زمینه رخ داد.

شجری با بیان اینکه رفع ممنوعیت واردات سیب درختی به عراق مراحل نهایی خود را می گذراند، گفت: در این راستا، سازمان حفظ نباتات جلساتی را با هیات عراقی برگزار کرد، آنان به ایران آمدند و مناطقی از قطب های تولید را مورد بازدید قرار دادند و گزارش تهیه کردند، در نهایت به این نتیجه رسیدند که سیب ایران آلوده نیست، هم اکنون نیز این موضوع حل شده و عراقی ها در حال تهیه نامه ای برای کشورمان هستند مبنی بر اینکه ممنوعیت سیب درختی حذف شده است.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه ممنوعیت اخیری که ایجاد شده نیز نیاز به پیگیری دارد تا برطرف شود، درباره اینکه آیا عراق این ممنوعیت را تنها برای ایران اعمال کرده یا همه کشورها شامل آن می شوند؟ افزود: این ممنوعیت برای تمام کشورها اعلام شده است؛ زمانی که تولیدات داخلی این کشور وارد بازار می شود برای حمایت از تولید خودشان ممنوعیت واردات را اعلام می کنند؛ آنها با ما مساله ای ندارند که بخواهند واردات محصولات ایرانی  را ممنوع کنند.

اعلام ناگهانی ممنوعیت واردات از سوی عراق، صادرکنندگان ایرانی را متحمل خسارت های سنگین می کند 

شجری درباره اینکه عراق هراز گاهی کارشکنی هایی در این زمینه انجام می دهد، آیا ایران نمی خواهد اقدامی برای حل دائمی این مساله انجام دهد؟ تصریح کرد: نمی توان اسم این کار را کارشکنی گذاشت، منافع بازار داخلی عراقی ها  در این میان مطرح است، بهرحال  نباید تولیدات آنان روی دستشان بماند و طبیعی است که این اقدامات را انجام دهند اما در عین حال ما پیگیری می کنیم که این ممنوعیت ها رفع شود.

وی درباره اینکه گفته می شود اطلاعات صادرکنندگان ما به روز نیست، محصولاتشان را تا لب مرز می برند و ناگهان آنجا متوجه ممنوعیت می شوند که همین مساله باعث می شود خسارت زیادی به آنان وارد شود؛ عنوان کرد: این مساله صحت دارد، چون وزارت کشاورزی عراق به طور ناگهانی این مساله را اعلام می کند، اتفاقات فوق رخ می دهد.

شجری به این پرسش که آیا راهکاری برای جلوگیری از این مساله وجود ندارد که صادرکنندگان تا این اندازه دچار خسارت نشوند؟ گفت: باید از طریق وزارت امور خارجه مذاکراتی با وزارت کشاورزی عراق داشته باشیم که این ممنوعیت ها را از قبل به ما اعلام کنند تا بتوانیم آن را به صادرکنندگان اطلاع رسانی کنیم و آنها متحمل این زیان ها نشوند.

از کاهش تعرفه واردات لبنیات فعلا خبری نیست 

وی درباره اینکه آیا تاکنون در مورد ممنوعیت اخیر مذاکره ای با عراقی ها انجام شده است؟ ادامه داد:  مذاکرات را وزارت جهادکشاورزی به طور مستقیم انجام نمی دهد، ما این مساله را  به امور بین الملل وزارت خانه  اطلاع رسانی می کنیم و امور بین الملل نیز آن را  به اطلاع وزارت امور خارجه می رساند؛ آنها نیز مساله را پیگیری می کنند.

شجری افزود: در حال حاضر ما این موضوع را به امور بین الملل وزارت خانه  اطلاع رسانی کرده ایم آنها نیز به وزارت امور خارجه اطلاع رسانی می کنند.

وی درباره اینکه آیا این اطلاع رسانی ها منجر به مذاکره با طرف عراقی و به دست آمدن نتیجه خاصی شده است؟ اضافه کرد: بنده از نتایج آن بی اطلاع هستم.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت مذاکرات با عراقی ها برای کاهش تعرفه واردات لبنیات از ایران که اخیرا از سوی این کشور افزایش چشمگیری یافته بود، گفت: نظام تعرفه هر کشور مربوط به خود آن کشور است، مذاکرات در این زمینه نیز در حال پیگیری است اما فعلا خبر خاصی نشده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *