اهم اخبار

چابهار شاهراه صادرات و واردات فرآورده های خام دامی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شهرستان مرزی و ساحلی چابهار در استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در صادرات و واردات انواع فرآورده های خام دامی به ویژه واردات دام و تامین گوشت مورد نیاز کشور دارد.

به گزارش ایرنا، وجود ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی و بیش از۱۴۰ کیلومتر مرز خاکی ایران با پاکستان در بخش دشتیاری شهرستان چابهار و بازارچه مرزی ریمدان می تواند یکی از بهترین فرصت ها برای ورود دام زنده به کشور و تولید گوشت قرمز باشد.
عرضه ارزان دام در پاکستان و واردات آن از این کشور از طریق مرز ریمدان و پیشین و برنامه ریزی برای قرنطینه و پرواربندی آن با استانداردهای روز دنیا در نقطه صفر مرزی می تواند اشتغال زیادی را در روستاهای دشتیاری چابهار و شهرستان سرباز ایجاد کند و زمینه ساز رونق اقتصادی این منطقه شود.
مشارکت و ایجاد حداقل ۳۰ کشتارگاه صنعتی و افزایش واحدهای بسته بندی گوشت قرمز از سوی بخش خصوصی و دولتی می تواند ظرفیت سه کشتارگاه صنعتی فعلی و کشتار روزانه هزار و ۱۰۰ راس دام سنگین فعلی را به چندین برابر برساند و این امر سبب تامین بخش مهمی از گوشت مورد نیاز کشور می شود.
یکی از تجار دشتیاری که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار با وجود داشتن موقعیت مناسب برای واردات دام از طریق پاکستان اما به دلایل مختلف از جمله ممنوعیت صادرات دام از پاکستان به ایران و نگاه منفی برخی مسئولان مرکزنشین کشور به واردات دام سبک و سنگین و تمایل نداشتن آنان به آماده سازی زیرساخت ها در مرز رسمی ریمدان برای تبادل و جابجایی کالا و مسافر سبب شده فشارهای زیادی به خانوارهای ضعیف روستایی به ویژه منطقه دشتیاری چابهار وارد آید و خشکسالی ۲ دهه اخیر نیز بر مشکلات مردم افزوده است.
وی افزود: مردم مرزنشین مناطق روستایی دشتیاری چابهار به دلیل خشکسالی ۲۰ سال اخیر و بسته شدن مرز روز به روز فقیرتر می شوند و مرز ریمدان هیچ سود و نقشی در اشتغالزایی مرزنشینان نداشته و همچنان برای مسئولان استانی و کشوری بجای فرصت، یک تهدید جدی است.
«صفر خدیر» یکی از فعالان اجتماعی منطقه دشتیاری چابهار و تولید کننده گوشت قرمز نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با واردات دام از طریق مرز پاکستان و رعایت قوانین و مقررات تولید و عرضه گوشت می توان بیش از نیمی از گوشت کل کشور را تامین کرد.
خدیر گفت: مسئولان نباید برای ایجاد اشتغال و واردات دام از مرز مخالفت کنند و نگاه منفی داشته باشند بلکه با رعایت تمامی قوانین و مقررات بین المللی و تعریف دستورالعمل های لازم اجازه فعالیت به مردم مرزنشین را بدهند تا بخشی از مشکلات بیکاری حل شود.
محمدحسین رئیسی یکی از معتمدان چابهار نیز گفت: اراده ملی برای حل مشکلات مردم و ایجاد اشتغال در شهرستان چابهار وجود ندارد و اکثر کارهای اقتصادی و به ویژه فعالیت رسمی مرز ریمدان قفل شده است و تا این لحظه امیدی برای حل مشکلات فراوان رکود اقتصادی و اشتغال در این منطقه وجود ندارد.
رئیسی گفت: مسئولان در طول ۳۰ سال گذشته همیشه به موقعیت راهبردی و جغرافیایی چابهار و ظرفیت های خدادادی آن اشاره می کنند و هر روز در مصاحبه های خبری مردم را به آینده روشن نوید می دهند ولی تاکنون برای توسعه زیرساخت های شهر و روستاهای این منطقه و حل مشکلات اشتغال، تامین امکانات اولیه نظیر آب، راه، برق، حاشیه نشینی و توسعه روستاها برنامه و سند جامعی ندارند و اقدام عملی صورت نگرفته است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار به دلیل موقعیت مناسب و ظرفیت های فراوان شیلاتی، تجاری، اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و ارتباط با آب های آزاد نباید مشکل اشتغال داشته باشد و زیرساخت های آن در زمینه آب آشامیدنی، فضای آموزشی، راه و طرح هادی روستایی پایین باشد.
احمدعلی موهبتی افزود: چابهار ظرفیت خوبی برای تولید گوشت قرمز دارد و در صورت تغییر نگاه مسئولان کشوری به توسعه این منطقه می تواند بخشی عظیمی از نیازهای گوشت کشور را تامین کند.
وی ادامه داد: هم اینک بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد کشور می شود و هیچ اشتغالی هم در این حجم واردات ایجاد نمی شود.
وی گفت: وجود مرزهای آبی و خاکی در هر منطقه یک فرصت برای توسعه و رونق است اما در سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان محروم چابهار یک تهدید محسوب می شود.
فرماندار چابهار خواستار توجه بیشتر به رونق، توسعه و ایجاد اشتغال مرزنشینان حوزه این شهرستان شد و افزود: واردات دام و پرواربندی می تواند موجب ایجاد اشتغال شود.
وی گفت: چنانچه مسئولان کشور اجازه دهند بیش از ۵۰ هزار تن گوشت قرمز در منطقه مرزی چابهار تولید و عرضه شود بخش زیادی از بیکاری مرتفع می شود.
وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان می تواند تمامی گوشت مورد نیاز کشور را تامین کند و نیازی به واردات بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت از برزیل نیست ولی دست های پشت پرده اجازه نقش آفرینی به مردمان سیستان وبلوچستان در تامین و توزیع گوشت را نمی دهد.
مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه کشتارگاه صنعتی و ۱۲ واحد بسته بندی گوشت قرمز در این شهرستان وجود دارد.
دکتر اولیاء میرلاشاری افزود: شهرستان چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در واردات دام و تولیدات ماهی و میگو دارد.
وی ادامه داد: چابهار ظرفیت تولید گوشت قرمز را دارد و متقاضیان زیادی نیز آماده واردات دام از کشور همسایه هستند.
وی تصریح کرد: تمامی آزمایشات مربوط به فرآورده های خام دامی و کنترل کیفی در چابهار انجام می شود و هیچ مشکلی برای جلوگیری از ورود بیماری مشترک انسان و دام وجود ندارد.
وی با ارایه گزارشی از فعالیت های آزمایشگاه دامپزشکی در چابهار تصریح کرد: انواع آزمایشات در بخش های میکروبی و آنالیز شیمیایی فراورده ها، اندازه گیری هیستامین به روش HPLC، انجام آزمایشات PCR جهت ردیابی و شناسایی عوامل بیماریزای مهم ویروسی و باکتریایی در میگوهای پرورشی انجام می شود.
وی گفت: چابهار بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو دارد که امسال در زمین های آماده کشت بیش از ۵۷۰ تن میگو برداشت شده است.
وی بیان کرد: اداره دامپزشکی چابهار نظارت، کنترل، پیشگیری، مبارزه با بیماری های دامی و آبزیان و بیماری های مشترک میان انسان و دام را در آزمایشگاههای تخصصی و بازدیدهای مستمر انجام می دهد.
مدیر اداره دامپزشکی چابهار تصریح کرد: سه شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه، سه درمانگاه تخصصی دامپزشکی، ۱۱ مرغداری صنعتی، هفت مرکز عرضه ماهیان تجاری تازه، ۲۶ مرکز بسته بندی ماهی و میگو، ۱۲ کارخانه پودر ماهی و ۳۰ کارخانه تن ماهی در سواحل و محدوده شهرستانهای چابهار و کنارک فعال هستند.
میرلاشاری گفت: در صورت موافقت برای واردات و پرواربندی دام می توان اذعان کرد شهرستان چابهار ظرفیت تامین گوشت قرمز کل کشور را دارد و این امر با همت و نگاه مسئولان دور از انتظار نخواهد بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در همسایگی کشور پاکستان و ساحل دریای عمان واقع شده و ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در بخش اقتصادی دارد که در صورت شکوفایی آنها می تواند حوزه جنوب شرق کشور را متحول کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *