اهم اخبار

چالش انحصارگری در واردات نهاده‌های دامی به کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی می گوید، واردات نهاده های دامی در کشور انحصاری است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، «احمد سلحشور»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تامین نهاده‌های دامی یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور است، اظهار کرد: تنها در خراسان رضوی با کمبود نهاده‌های دامی مواجه نیستیم، بلکه این موضوعی است که کل کشور به آن دچار است.

عضو هیات مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام مشکل تامین ارز را به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات و تنگناهایی برشمرد که در حوزه تامین نهاده‌های دامی وجود دارد و از انحصارگری تعداد محدودی شرکت در کشور در عرصه واردات نهاده‌های دامی انتقاد کرد.

سلحشور خاطرنشان کرد: برخی از این شرکت‌ها قدرت و اعتباری بیش از دولت در واردات یافته‌اند و خریدهای دولتی نیز توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود. کار عقلایی در این خصوص این بود که به جای یک یا دو شرکت، چندین شرکت واردات نهاده‌های دامی به کشور را انجام می‌دادند تا از انحصارگری جلوگیری گردد.

وی اذعان کرد: متاسفانه این شرایط موجب واردات نهاده‌های دامی نامرغوب به کشور شده است و تداوم این رویه به از بین رفتن منابع مالی کشور و به خطر افتادن سلامت مردم منجر می‌شود. با این حال می‌توان با استفاده از ظرفیت کارخانه‌جات فرآوری خوراک دام و طیور، کیفیت این نهاده‌ها را افزایش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد افزود: با  وجود اینکه ۸۰۰ کارخانه فرآوری نهاده در سطح کشور با تکنولوژی بالا ایجاد شده؛ اما مشاهده می‌شود که بعضاً نهاده‌ها به صورت خام به دامدار و مرغ‌دار تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص طرح واردات نهاده‌های دامی توسط شرکت‌های بومی برای تأمین نیاز استان، گفت: در این زمینه با دو مشکل اساسی تأمین ارز و الزام به فروش نهاده‌های وارد شده در سامانه بازارگاه مواجه‌ هستیم. در صورت رفع این مشکلات از طریق بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، امکان واردات از روسیه و کشورهای آسیا به استان فراهم است.

سلحشور افزود: یکی دیگر از مشکلات این حوزه، موانع و موازی‌کاری‌هایی بود که در سطح استان صورت می‌گرفت. خوشبختانه برخی از این مشکلات مرتفع شده‌اند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *