اهم اخبار

چرا دولت اقدامی در راستای بهبود وضعیت تولیدکنندگان برنج انجام نمی‌دهد؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم گرانی مداوم بازار برنج را حاصل نامنظم بودن واردات و صادرات دانست و گفت:‌ هم اکنون که در انبارها برنج به اندازه کافی وجود دارد، قیمت برنج کم نشده است چرا که واسطه‌ها بازار را تسخیر کردند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ منصور علی زارعی در مورد گرانی مداوم برنج اظهار کرد: دولت باید سیاست‌های صادرات و واردات را منظم کند. استراتژی دولت باید به گونه‌ای باشد که در عین تأمین منافع تولیدکننده، منافع مصرف‌کننده را هم تأمین کند. وضعیت فعلی هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده فشار می‌آورد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به پایان یافتن زمان محدودیت واردات برنج گفت: دولت باید در زمان مشخص نسبت به تعرفه گمرکی، شاخص وارداتی و صادراتی و مسائلی از این دست اقدام می‌کرد تا بازار برنج تنظیم شود اما این اقدام صورت نگرفت.

نماینده مردم ساری در مجلس افزود: حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مصرف داخلی ماست که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن آن وارد می‌شود. بخشی قابل توجهی از ماجرای افزایش برنج در کشور، به نامنظم بودن زمان و نوع واردات برمی‌گردد. از طرف دیگر ۸۵ درصد برنج کشور در شمال کشور تأمین می‌شود. پرسش اینجاست که چرا دولت اقدامی در راستای بهبود وضعیت تولیدکننده انجام نمی‌دهد؟


بهبود وضعیت تولیدکنندگان برنج به نفع مصرف کنندگان است
برنج از کشاورز ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌شود

وی بهبود وضعیت تولیدکنندگان برنج را به نفع مصرف کنندگان دانست و تأکید کرد: اگر دولت برنامه‌ریزی درست داشته باشد، نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت. وقتی دولت از اراضی کشاورزان حمایت نمی‌کند، یارانه سم و کود به او تعلق نمی‌گیرد و به طور کلی هزینه تولید نسبت به درآمد کلی بالاست، نمی‌توانیم به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در زمینه برنج برسیم.

زارعی در پایان گفت: تنظیم همه این موارد دست دولت است. برنج کاران شمالی بارها از دولت خواسته‌اند که بازار برنج را به نفع تولیدکننده و مصرف کننده تأمین کند. هم اکنون که در انبارها برنج به اندازه کافی وجود دارد، قیمت برنج کم نشده است به این خاطر که واسطه‌ها بازار را تسخیر کردند. مبلغی که از کشاورز خریداری می شود چیزی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است. دولت باید دست واسطه‌ها را از بازار برنج قطع کند.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *