اهم اخبار

کارخانه های خوراک دام با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رییس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: با وجود اینکه ۲۱ کارخانه تولید کننده خوراک دام و طیور با بهترین کارخانه های دنیا برابری دارند، اما تنها با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند.[/heading]

به گزارش ایرنا «مجید موافق قدیری» روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات تولید کنندگان خوراک دام و طیور که با حضور مسوولان بلندپایه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: امروز ۲۱ کارخانه ما به لحاظ فناوری و کیفیت با بهترین کارخانه های طراز اول دنیا برابری دارند و ۵۹ کارخانه داریم که اگر ۵۰۰ میلیون تومان به این کارخانه ها تزریق شود در نهایت می توانیم ۸۰ کارخانه قابل رقابت در این بخش داشته باشیم.

وی اظهار کرد: صنعت خوراک دام و طیور یک صنعت پیشگام در کشور است که نباید توسعه عمودی و صادرات آن در حاشیه قرار بگیرد.
موافق قدیری با بیان اینکه صادرات خوراک دام و طیور، کلیدی ترین موضوع در بخش دام و طیور است، افزود: با وجود اهمیت این صنعت، اجازه تولید با تمام ظرفیت داده نمی شود.
وی با بیان اینکه ۸۹۰ میلیون دلار از محل بخش دام و طیور نصیب کشور می شود، گفت: ۲۸۶میلیون دلار معادل ۳۲ درصد مربوط به بخش خوراک دام و طیور است که سال گذشته این میزان به لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزشی ۲/۱۸ درصد رشد را نشان می دهد.
به گفته قدیری، سهم کارخانه های خوراک دام و طیور در تولید ناخالص داخلی حدود نیم درصد است که رقم قابل توجهی می تواند باشد.

کاهش ضایعات بخش کشاورزی با ارتقای جایگاه کارخانه های خوراک دام و طیور

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور گفت: طبق آمارها، ضایعات محصولات بخش کشاورزی حدود ۲۵ درصد است که می تواند غذای ۲۲ میلیون نفر را تأمین کند؛ بنابر این برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی نیاز است به کارخانه های خوراک دام و طیور توجه بیشتری بشود که در این صورت، ضایعات این بخش ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
قدیری با بیان اینکه هم اکنون کیفیت محصولات کشاورزی در دنیا به تنهایی مورد توجه نیست، گفت: هم اکنون فاکتورهای دیگری از جمله دیپلماسی اقتصادی دولت ها، دسته بندی خدمات و ترویج نیز مورد توجه قرار دارد و ما نیز انتظار داریم در دیدار هیأت های خارجی مسوولانی از بخش دام و طیور کشور نیز برای مبادلات تجاری حضور داشته باشند.
وی، یکی دیگر از مشکلات این بخش را نداشتن برند دانست و افزود: امروز ایران در حال از دست دادن خیلی از بازارهای سنتی خود از جمله آسیای مرکزی، عراق و حوزه خلیج فارس است.
قدیری با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی در بخش خوراک دام و طیور می تواند سبب انتقال فناوری در این بخش شود، گفت: در زمان حاضر نیازمند برنامه استراتژیک پنج ساله برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم تا فناوری های جدیدتری وارد کشور شود.
به گفته وی در شرایط کنونی صادرکنندگان ما برای تولید، دریافت کد ‘آی. آر’ و ثبت مواد اولیه با بوروکراسی اداری و رانت مواجه هستند.
رییس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در باره مشکلات مالیاتی این بخش نیز گفت: صنعت خوراک دام و طیور مربوط به بخش کشاورزی است اما متأسفانه مالیات آن را صنعتی محاسبه می کنند؛ به طوری که کارخانه های ما با ۵/۲ درصد سود باید ۹ درصد مالیات بپردازند که این موضوع، تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته که از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود که این موضوع را مورد بازنگری قرار دهد.
وی در باره صندوق حمایت از بخش دامپروری گفت: این صندوق ۱۳ سال پیش تشکیل شد که می تواند در تأمین مواد اولیه، حذف واسطه ها و رفع مشکلات این بخش تأثیرگذار باشد؛ اما کماکان منابع مالی این صندوق با مشکلاتی مواجه است.
قدیری در باره تعرفه گذاری خوراک دام و طیور گفت: امروزه صادرات مرغ و لبنیات به شکل آزاد و بدون تعرفه صورت می گیرد اما صادرکنندگان خوراک دام و طیور باید برای صادرات هر کیلو خوراک دام ۴۰۰ تومان به گمرک بپردازند که عنوان می شود دان مورد استفاده در این صنعت با ارز مبادله ای وارد می شود؛ بنابر این باید صادرات این صنعت تعرفه داشته باشد در حالی که مرغ و دام نیز از دان با ارز مبادله ای استفاده می کنند؛ پس چرا برای مرغ و لبنیات تعرفه گذاری نمی شود.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *