اهم اخبار

کاهش استفاده از کودشیمیایی با بهره‌گیری از آب استخرهای پرورش ماهی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی ورامین گفت: کشاورزان این شهرستان با استفاده از آب استخرهای دو منظور پرورش ماهی، از کود شیمیایی کمتری برای تولید محصولات زراعی استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ محسن بنائیان گفت: پرورش ماهی سردابی و گرمابی در استخرهای دو منظوره، علاوه بر استفاده بهینه از زیرساخت‌های کشاورزی، زمینه‌ افزایش تولید پروتئین سالم، بهبود وضعیت کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و حفظ محیط زیست را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۱۰۰ استخر دو منظوره پرورش ماهی در ورامین فعال است اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان از آب استخرهای دو منظوره برای آبیاری اراضی کشاورزی نیز استفاده می‌کنند که این کار موجب غنی شدن آب خروجی استخر شده و تاثیر مستقیمی بر افزایش راندمان تولیدکمی و کیفی محصولات کشاورزی آبیاری شده با آب خروجی این استخرها و استفاده کمتر از کودهای شیمیایی دارد.

مدیر جهادکشاورزی ورامین گفت: در حال حاضر با توسعه آبیاری نوین و ایجاد استخرهای دو منظوره پرورش ماهی، سالانه ۲۵۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی در مناطق مختلف شهرستان ورامین تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: یکی از سیاست‌های مهم دولت تدبیر و امید در استفاده بهینه از آب زراعی، توسعه سطح آبیاری نوین در مناطق مختلف کشور است که این مهم در سطح ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین طی سال‌های اخیر محقق شده است.

بنائیان اظهارداشت: لازمه ایجاد شبکه آبیاری نوین، احداث سازه استخرهای ذخیره آب است، استخرهایی که برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، به مرکزی برای پرورش ماهی‌های مختلف تبدیل شده و علاوه بر تولید محصولات گلخانه‌ای و زراعی، به پرورش ماهی‌های سردابی و گرمابی نیز مشغولند.

وی اظهار داشت: عمده ماهی‌های پرورش یافته در ورامین را قزل‌آلا، کپور و آمور است.

ورامین از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت برخوردار است که به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، امسال ۴۳ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی رفته است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *