اهم اخبار

کاهش بیش از ۷ دلاری قیمت گندم/فرصت مناسب خرید فراهم شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قیمت گندم در بازارهای جهانی بش از ۷ دلار در هر بوشل کاهش یافت و شاید فرصت مناسبی برای خرید است که کشور باید ۲٫۵ میلیون تن دیگر وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم به شدت کاهش یافت، هر بوشل گندم با ۷٫۲۵ دلار کاهش به قیمت ۷۶۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شده است. قیمت گندم در یکسال گذشته روند افزایشی داشته است.

 کاهش جهانی قیمت گندم شاید فرصت بسیار مناسبی برای کشور باشد که امسال باید رقم قابل توجهی از این کالای استراتژیک را وارد کند.

ایران امسال حدود ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری کرد اما برای تامین نیاز داخل و نیز ذخیره استراتژیک طبق گفته مسئولان داخلی حداقل ۶ میلیون تن هم باید وارد کند، بخشی از این میزان واردات انجام شده و تنها ۲٫۵ میلیون تن دیگر باید وارد شود.

محمدرضا مرتضوی، رییس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفته است: ۲.۵ میلیون تن گندم در حال واردات یا تکمیل مراحل ثبت سفارش است.

گندم محصول استراتژیک و بسیار مهم برای امنیت غذایی کشور است و تمام کشورها تلاش می کنند که در این زمینه خودکفا شده یا حداقل وابستگی را داشته باشند.

امروزه امنیت غذایی تنها تامین غذای مردم نیست بلکه در مناسبت سیاسی کشورها تاثیر دارد و یکی از مولفه های تعیین کننده در میز مذاکره است.

کشور سالهاست در تامین گندم خودکفا بود که سال گذشته به دو دلیل، خشکسالی و تعیین قیمت پایین نرخ خرید تضمینی توسط دولت، میزان خرید دولتی حدود ۸٫۵ میلیون تن شد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *