اهم اخبار

کاهش حضور دلالان در مزارع گندم با ورود نیروهای امنیتی/ افزایش تمایل گندم‌کاران به انبار محصول

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور از کاهش ورود دلالان به خرید گندم با حضور نیروهای امنیتی خبر داد و گفت: در سال‌جاری شاهد افزایش چشمگیر انبار گندم توسط گندم‌کاران و خوداری آن‌ها از فروش محصول خود به دولت هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علی قلی ایمانی با بیان اینکه حضور دلالان در مزارع و خرید گندم توسط آن‌ها کاهش قابل توجه داشته است، اظهار کرد: “نیروهای امنیتی” به موضوع خرید گندم توسط دلالان و حضور آن‌ها در مزارع ورود کرده‌اند و در حال حاضر این افراد سوجود جرات نمی‌کنند به سراغ کشاورزان بیایند.

وی ادامه داد: دلیل ورود نیروهای امنیتی به موضوع خرید گندم توسط دلالان، جلوگیری از انحراف این محصول از مسیر خرید تضمینی و تامین ذخایر استراتژیک کشور است.

ایمانی تصریح کرد: در همین راستا تمامی انبارها باید با مشخصات کامل ثبت سامانه شوند و در صورت عدم ثبت برخورد با متخلف شدید خواهد بود.

ایمانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش تمایل گندمکاران به انبار محصول خود مواجه هستیم، افزود: در سالجاری شاهد افزایش چشمگیر انبار گندم توسط گندمکاران و خودداری آن‌ها از فروش محصول به دولت هستیم.

وی اصلی‌ترین دلیل گندمکاران برای اقدام به انبار گندم را احتمال افزایش قابل توجه قیمت بذر برای کشت سال‌زراعی بعد عنوان کرد.

به گفته ایمانی؛ در بسیاری موارد میزان انبار گندم به این بهانه بیش از حد معلوم است، به نحوی که مواردی به ما گزارش شده که یک کشاورز ۵۰ تن گندم را در انبار خود ذخیره کرده در حالی که سطح مزرعه او ۲۰ هکتار است و حداکثر میزان خود مصرفی بذر برای این سطح ۲ تن است.

وی از دیگر دلایل گندمکاران برای افزایش انبار گندم در سالجاری را بالا رفتن قیمت خوراک دام، افزایش تولید آرد و نان خانگی و احتمال افزایش دوباره قیمت خرید گندم برشمرد.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اصلاح اخیر قیمت گندم توسط دولت، چرا گندمکاران امید به افزایش دوباره قیمت دارند، اظهار کرد: هنوز قیمت گندم برای صنف و صنعت اصلاح و اعلام نشده است، کشاورزان احتمال می‌دهند قیمت برای صنف تا ۵ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم تعیین شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است؛ با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی کشاورزان، باید به آن‌ها حق داد به دنبال قیمت بالاتر برای فروش دسترنج خود باشند.

ایمانی یادآور شد: درآمد کشاورزان برای تامین زندگی و معاش آن‌ها کافیت نمی‌کند، به همین دلیل موضوع فروش محصول با قیمت بالاتر حتی اگر احتمال آن ضعیف باشد برای کشاورزان اهمیت دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *