اهم اخبار

کاهش واردات ذرت دامی/ بازار در قبضه امارات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در سال گذشته بیش از هشت میلیون تن ذرت دامی به کشور وارد شده است که در این میان امارات با گرفتن سهم ۶۴ درصدی این بازار قبضه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی از سوی گمرک، در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از هشت میلیون و ۸۴ هزار تن ذرت دامی از ۱۴ کشور مختلف به ایران وارد شده است که ارزشی بیش از سه میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار، معادل بیش از ۷۱ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان داشته است.

این میزان واردات کاهش حدود ۱۷ درصدی از نظر وزنی و افت حدود سه درصدی از نظر دلاری را نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است اما با توجه به حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی در سال گذشته، رشد ۴۰۴ درصدی از نظر ریالی در قیاس با همین بازه زمانی را تجربه کرده است.

اتریش، اسلواکی، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، برزیل، ترکیه، چین، سوئیس، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، فرانسه و مجارستان ۱۴ فروشنده ذرت دامی به ایران در ۱۲ ماهه سال گذشته هستند که در این میان امارات صدرنشین این بازار بوده و فرانسه در جدول فروشندگان ذرت دامی قرار دارد.

امارات متحده عربی در سال گذشته با فروش بیش از پنج میلیون ۱۵۹ هزار تن ذرت دامی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار، بزرگترین وارد کننده این محصول استراتژیک و خوراک دام و طیور به کشور بوده که سهمی بالغ بر ۶۴ درصد از نظر وزنی و ارزش دلاری را از آن خود کرده است.

پس از امارات، انگلستان با واردات ۹۸۰ هزار تن به ارزش حدود ۴۰۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار می گیرد و پس از از آن ترکیه با فروش ۶۹۰ هزار تن ذرت دامی به ارزش بیش از ۲۶۸ میلیون دلار سومین واردکننده ذرت دامی به ایران در سال گذشته است. سوئیس و روسیه نیز دیگر عمده واردکنندگان این محصول استراتژیک به کشور هستند که هر یک به ترتیب ۴۷۰ هزار تن و ۲۹۹ هزار تن ذرت دامی به ایران فروخته‌اند.

اما در فهرست واردات ذرت دامی، فرانسه با واردات تنها ۲۲۰ کیلوگرم به ارزش ۹۰۰ دلار کمترین سهم را در این بازار از آن خود کرده و کوچکترین فروشنده این نهاده دامی به ایران لقب گرفته است.

سرویس خبری: دام وطیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *