اهم اخبار

کاهش ۳۰ درصدی واردات گندم با آزادسازی قیمت صنف و صنعت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات، در شرایط کنونی چاره ای جز تغییر نحوه پرداخت یارانه صنف و صنعت نبود که این موضوع در کاهش واردات تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود اسدی گفت: تغییر نحوه پرداخت یارانه صنف و صنعت یکی از صحیح ترین سیاست هایی است که دولت اتخاذ کرد چرا که در شرایط کنونی مقدار زیادی گندم و مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می کنیم.

به گفته او، هم اکنون در شرایطی به سر می بریم که واردات گندم امکان پذیر نیست یا بسیار گران تمام می شود، لذا آزادسازی قیمت گندم و آرد صنف و صنعت یک گزینه ناچار و مطلوب بوده است، هر چند این موضوع به منزله حذف یارانه آرد خانگی و نان مصرفی مردم نیست‌.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی گفت: اگر یارانه صنف و صنعت حذف نمی شد، امکان توان پرداخت بهای محصول کشاورز وجود نداشت و در صورت عدم تعادل و پرداخت به موقع مطالبات با مشکلات جدی در تولید گندم روبرو می شویم.

وی می گوید: حذف یارانه صنف و صنعت در کاهش واردات گندم اثر گذار خواهد بود که میزان کاهش واردات را در عمل باید دید، اما برآوردها حاکی از آن است که حداقل ۳۰ درصد میزان واردات کاهش یابد چرا که مقداری هدر رفت مربوط به صنف و صنعت است.

طی سال های اخیر بخشی از گندم مورد نیاز بواسطه خشکسالی و افت تولید از مبادی واردات تامین شد که با افزایش قیمت جهانی غلات و ممنوعیت صادرات گندم از سوی برخی کشورها نگرانی هایی در خصوص تامین گندم مورد نیاز کشور داشتیم که امسال برای جلوگیری از هدر رفت گندم تولیدی و قاچاق به آن سوی مرزها، یارانه صنف و صنعت حذف شد که این موضوع در کاهش واردات و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های کشور بواسطه قاچاق تاثیر بسزایی دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *