اهم اخبار

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای گوشت/ خشکسالی منجر به کشتار دام‌ها شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: در دو سال گذشته که خشکسالی بود، قیمت نهاده‌ها بسیار افزایش یافت و بنابراین دامداران دام‌ها را راهی کشتارگاه کرده حتی دام‌های مولد نیز ذبح شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علی‌اصغر ملکی درباره وضعیت بازار گوشت در کشور اظهار داشت: اکنون قیمت گوشت روند افزایشی را طی می‌کند و در عین حال میزان عرضه نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار بسیار کم‌رونق است و قدرت خرید چندانی دیده نمی‌شود و باتوجه به این شرایط، عرضه نیز کم است. البته قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده، به طوری که قیمت هر کیلو دام زنده گوسفندی حدود ۲۰۰ هزار تومان و گوشت شقه با نرخ ۴۲۰ تا ۴۲۵ هزار تومان به دست فروشندگان می‌رسد و با اعمال ۱۰ درصد سود از سوی قصابی‌ها، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به دلایل کاهش عرضه دام گفت: در دو سال گذشته که خشکسالی بروز کرد، همچنین قیمت نهاده‌ها بسیار بالا بود بنابراین دامداران دام‌ها را راهی کشتارگاه کرده  وحتی دام‌های مولد نیز ذبح شده‌اند. این موضع بر کاهش عرضه و کمبود دام اثرگذار بوده و باعث شده نسل‌کشی اتفاق بیفتد به طوری که دام در میادین در شهرستان‌ها نیز کم است.

وی میزان کاهش تقاضا نسبت به سال گذشته را ۳۰ تا ۳۵ درصد عنوان کرد و افزود: هر زمان که گوشت گران می‌شود توان خرید نیز کاهش پیدا می‌کند.

ملکی درباره برنامه واردات گوشت خاطرنشان کرد: مسئولین اعلام کردند که بنا دارند واردات داشته باشند اما هنوز آثار آن را در بازار مشاهده نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اگر واردات انجام نشود افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اگر واردات نداشته باشیم دوباره اعمال قیمت شده و عرضه کم در نتیجه بازار تشنه می‌شود و گوشت هم گران‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره کیفیت گوشت وارداتی تاکید کرد: گوشت زیر نظر دامپزشکی وارد شده و بررسی‌های کافی انجام می‌شود، بنابراین استاندارد لازم را دارد.

وی درخصوص واردات گوشت از کنیا نیز گفت: هنوز چیزی در این خصوص در بازار دیده نشده و در همان حد موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *