اهم اخبار

کدام محصولات کشاورزی نیترات بالاتری دارند؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سبزیجات نقش مهمی در تغذیه انسان ایفا می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی سالم هستند و افزایش مصرف آن‌ها از عوامل مهم بهبود وضعیت تغذیه و کاهش خطر بیماری‌ها و ارتقاء سلامت تلقی می‌شود.

سلامت محصولات کشاورزی در دهه‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه انواع علف‌کش‌ها، سموم، آفت‌کش‌ها و هورمون‌ها مورد تهدید قرار گرفته است که منجر به تشدید مرگ و میر و کاهش متوسط عمر جمعیت انسانی دنیا با بروز انواع بیماری‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است.

با توجه به این مسئله پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی عرضه شده در سطح شهر اراک را مورد بررسی قرار دادند.

بررسی های انجام شده نشان داد که بیشترین میزان تجمیع سرب در سبزیجات برگی (۶.۶۱) است و میزان کادمیوم در تمام محصولات مجاز بود. میزان تجمیع فلزات سنگین در فصل‌های گرم سال (سرب: ۰.۰۲± ۱۲.۴۴) بیشتر است. همچنین پتانسیل خطرپذیری بیماری‌های غیرسرطانی مرتبط با سرب و کادمیوم پایین است.

در خصوص آلایندگی به نیترات نیز بیشترین میزان تجمع نیترات در محصولات برگی (۵.۲۱± ۷۴.۱۲۹) و بیشترین غلظت نیترات در محصولات کشت شده در شمال ایران (۶.۱۷±۷۸.۱۰۶) بود.

بیشترین خطربیماری‌زایی غیر سرطانی ناشی از مصرف اسفناج، سبزی خوردن، گندم، برنج و سیب‎‌زمینی بود که قوت غالب مردم ایران است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی میزان نیترات و فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) در محصولات کشاورزی عرضه شده در سطح شهر اراک در فصول مختلف سال ۱۳۹۸» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و دکتر رضا تاجیک، دکتر عباس علیمرادیان، محدثه آصفری، دکتر سید محمد جمالیان، دکتر رحمت‌اله مرادزاده و دکتر محسن شمسی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

سرویس خبری: کشاورزی

پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *