اهم اخبار

کشاورزان طالب “کشاورز کارت” نشدند/ با کشاورز کارت هزینه تولید ۲ برابر درآمد می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حدود یک ماه از خبر صدور کشاورز کارت می‌گذرد، اما کشاورزان طالب دریافت آن نیستند چراکه بر این باورند نهاده‌های که با این کارت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، گران است. ضمن اینکه آن‌ها مجبور به پرداخت سود برای خرید کالای گران نیز هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ در اوایل ماه جاری کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی، مژده صدور کشاورز کارت را داد. قرار بر این شد که در بخش اول این کارت در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک مانند: گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

وزیر کشاورزی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، سریعاً به این منابع مالی دست یابند.

یک رو پس از آن بانک کشاورزی اعلام کرد که، در اجرای تفاهم نامه منعقده بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است؛ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی و در قالب کارت‌هایی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گیرد. کارمزد این تسهیلات  12 درصد در سال است و چک‌های برگشتی و بدهی سررسیده احتمالی کشاورزان مانع از صدور و اعطای “کشاورز کارت” نخواهد شد.

این بانک تاکید کرد؛ این کارت صرفا برای خرید کود و سم مورد نیاز کشاورزان (محصولات استراتژیک کشاورزی) شارژ شده و قابلیت استفاده در بیش از ۳۰۰۰ پایانه فروش کارگزاران مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد.

ماه جاری رو پایان است اما، گزارش‌های میدانی ایلنا نشان می‌دهد بسیاری کشاورزان نه تنها استقبالی از کشاورز کارت نکرده‌اند بلکه به سایر همکاران خود توصیه می‌کنند که مبادا اقدام به دریافت این کارت کنند.

کشاورزان بر این باورند نهاده‌های که با این کارت در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت گران است، ضمن اینکه آن‌ها مجبور به پرداخت سود برای خرید کالای گران هستند.

البته باور کشاورزان بی‌اساس نیست چراکه کارشناسان نیز این موضوع را تائید می‌کنند و معتقدند استفاده از کشاورز کارت هزینه کشاورزان را ۲ برابر درآمد آن‌ها خواهد کرد.

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، یکی از کارشناسان است که دریافت کشاورز کارت را با شرایط فعلی برای کشاورزان منطقی نمی‌داند.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه سرنوشت این کارت نیز مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد شد، افزود: اجرای ناقص و انحراف در قانون هدفمندی یارانه‌ها در کنار عدم توجه به سایر مولفه‌های مکمل موجب شد تبدیل به یک تلاش‌های بی‌فایده برای رفع مشکلات تولید و افزایش نابرابری‌های درآمدی و هزینه‌های شود.

ملک زاده ادامه داد: با توجه به قیمت بالای نهاده‌های تولید پرداخت اندک تسهیلات به دریافت کنندگان این کارت، مشکلی را از کشاورزان حل نمی‌کند.

وی یادآور شد: در حالی که قیمت یک کیسه کود از ۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده، پرداخت وام ۲ میلیون تومانی برای هر هکتار با نرخ سود ۱۲ درصد نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های تولید باشد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: برآورد ما نشان می‌دهد خرید نهاده با کشاورز کارت، هزینه تولید را به ۲ برابر درآمد حاصل از محصول افزایش می‌دهد.

ملک زاده کاهش هزینه تولید و تعیین قیمت‌های خرید متناسب با هزینه تمام شد تولید را راهکار مناسب‌تری برای حل مشکل کشاورزان به جای صدور کشاورز کارت دانست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: نگران آن روزی هستیم که کشاورزان به این نتیجه برسند تولید به هر قیمتی دیگر منطقی نیست و دست از حمایت امنیت غذایی کشور بردارند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *