اهم اخبار

کشت ۲۰۰ هزار هکتار برنج در خوزستان بدون توجه به هشدار ستاد بحران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: علی‌رغم ابلاغ ممنوعیت کشت برنج از سوی ستاد بحران برای سال جاری، کشاورزان خوزستانی ۲۰۰ هزار هکتار برنج کاشتند که بیشترین مصرف آب را بین محصولات زراعی پایه دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، پس از مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان، برخی از مسئولان افزایش بیش از اندازه کشت برنج در این استان را عاملی برای کمبود آب مطرح کردند. در این زمینه با فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کردیم.

عزیزی گفت: کشاورزان خوزستانی به دلیل قیمت مناسب برنج و سود خوبی که دارد، ۲۰۰ هزار هکتار برنج کشت کرده اند که این محصول بیشترین مصرف آب را در بین گیاهان زراعی پایه دارد و از ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار متر مکعب در هکتار متغیر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، چرا به رغم ممنوعیت کشت،در استان خوزستان برنج کشت می‌شود،گفت: تا سال ۹۸ بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی ممنوع بود، اما در سال ۹۸ پس از اینکه سیل در این استان جاری شد و تقریبا دو سال تمام این استان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آب فرا گرفته بود کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان مجوز کشت برنج در این استان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کرد.

کریمی ادامه داد: امسال پس از کسری آب سدها و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها، ستاد بحران استان خوزستان دوباره تصمیم گرفت کشت برنج در این استان ممنوع شود و ابلاغ کرد در سال ۱۴۰۰ هر گونه کشت برنج در این استان ممنوع است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا کشاورزان به این تصمیم ستاد بحران توجه کرده‌اند؟ گفت: آمار دقیقی نداریم که امسال چقدر کشت برنج انجام شده است؛ چراکه با توجه به ممنوعیت، وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه قراردادی با آنها نبسته است، اما طی دو سال گذشته در این استان ۲۰۰ هزار هکتار برنج کاشته شد.

وی در پاسخ به این سوال که این همه اقبال کشاورزان استان خوزستان به کشت برنج در مدت کوتاه رفع ممنوعیت کشت به خاطر چه بوده است؟ گفت: قیمت بالای برنج مهم‌ترین عاملی است که کشاورزان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشت این محصول تشویق و ترغیب می‌کند. آنها درآمد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزیابی می‌کنند و بر اساس آن کشت می‌کنند به طوری که علیرغم الگوی کشتی که عمدتا کشت گیاهان  علوفه ای به آنها داده شده بود توجهی نکردند.

کریمی در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی چه اقدامی برای ممانعت کشاورزان برای کشت این محصول انجام داده است، افزود: ما اقدام قهری نمی‌توانیم بکنیم، اما اعلام کرده‌ایم کشاورزانی که بدون توجه به هشدارهای ستاد بحران اقدام به کشت برنج کرده‌اند سهمیه سوخت نخواهیم داد.

به گفته این مسئول، برنج پرمصرف‌ترین آب در بین محصولات زراعی است که در مناطق جنوب تا ۱۸ هزار مترمکعب در هر هکتار آب مصرف می کند. البته مصرف آب این محصول در مناطق شمال که تبخیر کمتری دارد ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب است.

بر اساس این گزارش، اگر مصرف آب ۲۰۰ هزار هکتار شالیزار را با میانگین ۱۸۰۰۰ متر مکعب در هکتار محاسبه کنیم رقمی معادل ۳٫۶ میلیارد متر مکعب آب تنها در شالیزارهای استان خوزستان مصرف می شود.

سرویس خبری: استان ها

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *