اهم اخبار

گاو کمتر، شیر بیشتر!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دانشمندان گاوها را طوری مهندسی کرده‌اند که نسبت به شرایط آب و هوایی هوشمند باشند و بدین وسیله ۱۰ تا ۲۰ برابر شیر بیشتری تولید کنند. هدف این است که حیوانات مقاوم در برابر آب و هوا معرفی شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از آی‌ای، نگرانی در مورد اثرات گاوها بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی به دلایل مختلف مدتهاست که یک موضوع کلیدی در دامپروری بوده است.

اول این که گاز متان توسط گاو در طول فرآیند هضم این حیوان تولید می‌شود. این گاز گلخانه‌ای نقش مهمی در گرم شدن کره زمین دارد، زیرا پتانسیل گرمایش بسیار بالاتری نسبت به کربن دی اکسید(CO۲) دارد و راه اصلی انتشار آن همین انتشار آن از جانب حیوانات است.

دوم این که جنگل‌زدایی اغلب در نتیجه‌ی دامداری است. پاکسازی جنگل‌ها برای چرای گاوها، کربن ذخیره شده را از درختان آزاد می‌کند و فتوسنتز را که فرآیند طبیعی جذب کربن دی اکسید در زمین است، کاهش می‌دهد.

سوم این که نحوه مدیریت فضولات گاو اثر کربن بالایی بر جای می‌گذارد. متان و سایر گازهای خطرناک ممکن است در نتیجه حمل و دفع نامناسب فضولات این حیوانات در جو منتشر شود.

در نهایت، تولید محصولات خوراک دام اغلب به منابع آب و انرژی قابل توجهی نیاز دارد و می‌تواند منجر به جنگل‌زدایی و تخریب زیستگاه شود.

یکی از راه‌های کاهش همه این مسائل، کاهش تعداد گاوها است و این را می‌توان با افزایش تولید شیر آنها محقق کرد تا گاوهای کمتری همان مقدار خروجی فعلی و حتی بیشتر را داشته باشند.

اکنون گروهی از دانشمندان علوم حیوانی از دانشگاه ایلی‌نوی اوربانا شمپین(Urbana-Champaign) گاوهایی را دستکاری ژنتیکی کرده‌اند که می‌توانند تا ۲۰ برابر شیر بیشتری تولید کنند و آستانه تحمل بالاتری در مقابل بیماری‌ها و آفات دارند.

پژوهشگران قصد دارند در ماه مارس امسال ۱۰۰ نمونه از این جنین‌های جدید را در دو مکان در تانزانیا در گاوهای بومی لقاح کنند و امیدوارند که حیوانات به دست آمده تمام ویژگی‌های مثبتی را که مهندسی شده‌اند، از خود نشان دهند.

مت ویلر، رهبر این پروژه و استاد گروه علوم دامی و علوم محیطی در دانشکده کشاورزی این دانشگاه گفت: ایده این است که مقاومت در برابر بیماری و آفات را با تولید شیر مرتبط نگه داریم تا با تولید مثل، این صفات از هم جدا نشوند.

وی افزود: این در کشورهای در حال توسعه یک چالش خواهد بود. تا زمانی که به نسل مصنوعی خالص نرسید، همیشه این وسوسه وجود خواهد داشت که در این مسیر به تولید مثل گاوها متوسل شوید و اثر گلخانه‌ای را بیشتر کنید.

پرورش حیوانات مقاوم در برابر تغییر اقلیم

اگرچه این ابتکار تازه شروع شده است، اما اولین گام مهم در معرفی پرورش حیوانات مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی است. از همین فناوری می‌توان برای محافظت از گاوها در برابر تغییرات آب و هوایی هم در داخل و هم در خارج از کشور استفاده کرد. صفات گرمسیری را می‌توان در گاوهای پرمحصول ایالات متحده برانگیخت تا مقاومت آنها در برابر بیماری، گرما و خشکسالی افزایش یابد.

ویلر می‌گوید: این گاوها در مکزیک، تگزاس، نیومکزیکو و کالیفرنیا بسیار خوب عمل می‌کنند. شاید زمان آن رسیده باشد که به این موضوع فکر کنیم. پیش‌بینی من این است مردم به مرور متوجه می‌شوند که داشتن ژنتیک استوایی چیز خوبی خواهد بود.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: آی‌ای

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *