اهم اخبار

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به گزارش این کمیسیون در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاههای متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور گفت: خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب در حوزه کالاهای اساسی به ویژه برنج و گندم مطابق با تکالیف قانونی منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و تقویت بنیان کشاورزی، زمینه ساز خودکفایی در تولید و جلوگیری از قاچاق این محصولات خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، علیرضا نظری در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاست‌گذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور را قرائت کرد.

وی با اشاره به گزارش گفت: با توجه به اینکه میزان تقریبی نیاز سالانه کشور به گندم حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد می‌شود و علی رغم آن که بررسی آمار میزان تولید داخلی گندم در طی ادوار مختلف به ویژه طی سال های ۹۳ تا ۹۸ حاکی از پتانسیل بالای کشور در تقویت خود کفایی در تولید این محصول استراتژیک می باشد، به خاطر عدم اتخاذ سیاست های کارآمد توسط دستگاه های متولی، کماکان برای تأمین بخشی از گندم مورد نیاز خود وابسته به منابع خارجی هستیم.

نظری درباره وضعیت بازار برنج گفت: بدون در نظر گرفتن ذخایر انتقالی برنج از سال ۱۴۰۰ به سال ۱۴۰۱، کل برنج تدارک دیده شده در سال ۱۴۰۱ برابر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است. بنابراین باتوجه به آمار مصرف و تولید سالیانه کشور، حدود یک میلیون تن برنج در پایان این سال در بازارهای مصرف و مبادی تولید بیش از تقاضا و  مازاد بر نیاز مصرفی بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی بیان کرد: خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب در حوزه کالاهای اساسی به ویژه برنج و گندم مطابق با تکالیف قانونی، گسترش چتر بیمه محصولات کشاورزی و کاهش نقش دلالان و واسطه ها و برنامه ریزی دقیق برای واردات فقط در صورت نیاز واقعی کشور، منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و تقویت بنیان کشاورزی، زمینه ساز خودکفایی در تولید و جلوگیری از قاچاق این محصولات خواهد شد. در همین راستا لازم است استفاده از شیوه هایی همچون بهبود نظام آبیاری، انجام عملیات به‌نژادی و توسعه تولید دانش بنیان با هدف افزایش تولید محصولات زراعی در واحد سطح صورت پذیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *