اهم اخبار

گزیده برنامه بارکد با موضوع نقش مالیات بر ارزش افزوده در تولید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
برنامه بارکد با حضور محسن نقاشی دبیر اجرایی فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران و حجت اله مولایاری معاون دفتر فنی و اعتراضات مالیات بر ارزش افزوده  برگزار شد که چکیده ای از این برنامه را منعکس کردیم

اگروفودنیوز -مولایاری در این برنامه گفت :  مالیات بر ارزش افزوده بحث شفافیت بین مبادلان و فعالان اقتصادی است. ذات مالیات بر ارزش افزوده مربوط به مصرف کننده کالا است. سازمان مالیات باید ۹ % مالیات را بر اساس ارزش بهای کالا مطالبه کند. بهای کالا مندرج در صورت حساب مأخذ مشمول مالیات بر اساس ماده ۱۴ قانون خواهد بود. اگر صورت حساب موجود نباشد یا بهای مندرج در صورت حساب غیر واقعی باشد ، سازمان مالیات باید بر اساس ارزش واقعی کالا مالیات را مطالبه کند.

قانون ارزش افزوده طبق مواد قانونی به روش تفریقی غیر مستقیم اجرا می شود. تولید کننده‌ها باید مالیات بر عوارضی که در نهاده‌های تولید پرداخت می‌کنند را به عنوان اعتبار منظور کنند. ۹% مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از مصرف کننده دریافت می‌شود باید تهاتر شود و ما به تفاوت مالیات بر ارزش افزوده نهاده‌ها به حساب سازمان مالیات واریز شود.

سازمان مالیات اضافه پرداختی را طبق مستندات به پرداخت کننده مالیات باز می‌گرداند. فعال اقتصادی در مالیات بر ارزش افزوده یک واسط است. تولید کننده باید صورت حساب از فروشنده مواد اولیه بگیرد ، در غیر این صورت فرار مالیاتی حساب می شود. قانونگذار در اصلاح قانون مالیات های مستقیم به سازمان مالیاتی اجازه رصد تراکنش‌ها را داده است.

معاون دفتر فنی و اعتراضات مالیات بر ارزش افزوده در ادامه گفت :نباید همه‌ی مشکلات در وضعیت کنونی اقتصادی به گردن سازمان مالیات انداخته شود ، سازمان مالیات بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که تشکیل می‌شود باید حسابرسی کند. دولت لایحه دائمی قانون مالیات بر ارزش افزوده را در اسفند سال ۹۵ تقدیم مجلس کرد.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از آن زمان در حال بررسی مشکلات است. دامنه معافیت‌ها در لایحه پیشنهادی دولت توسعه یافته است و تاریخ تعلق اصلاح شده است. کمیسیون اقتصادی علاوه بر این موارد ، فرآیند دادرسی در نظام مالیاتی را تغییر اساسی داده است. دوره های مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی است.

بحث مطالبات تولید کننده از دولت نیز اصلاح شده است. سازمان مالیاتی طبق ماده ۹ قانون حداکثر استفاده از توان داخلی می تواند مالیات بر جرایم را از حساب های کارفرمای دولتی ظرف ۲ ماه از تاریخ اعلام فعال اقتصادی برداشت کند. بررسی و اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی در مراحل پایانی است و به زودی به صحن علنی مجلس برده خواهد شد. سازمان مالیاتی در اصلاحیه جدید کمیسیون اقتصادی، چگونگی دریافت مالیات بر ارزش افزوده کشورهای موفق را بررسی کرده است.

همچنین محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران در برنامه به این نکات اشاره کرد :

مالیات بر ارزش افزوده باید به افزوده کالا تعلق بگیرد ولی متأسفانه امروزه مالیات بر کل کالا تعلق گرفته است. سازمان مالیاتی تا کنون هیچ اضافه پرداختی را به تولید کننده باز نگردانده است. قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت کارشناسی نبوده است.

نقاشی افزود :معاونت اقتصاد دارایی اعلام کردند که ۱۶۰ کشور مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند. این کشورها مانند ایران ارزش افزوده نمی گیرند.همه‌ی تولید کننده‌ها درخواست این را دارند که مالیات به صورت عادلانه دریافت شود. تولید کننده‌ها در حال حاضر با وارد کننده‌هایی رقابت می‌کنند که مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند.

دبیر اجرایی فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران در ادامه گفت :دارایی بزرگترین ضربه را به اشتغال و صادرات زد و دارایی موجب گرانی و تورم شده است. مالیات بر ارزش افزوده به مدت ۱۰ سال است که به صورت آزمایشی اجرا شده است ، این قانون به مدت ۱۰ سال حذف شود شاید وضعیت اقتصادی بهتر شود.

وی افزود :حدود ۸۰% واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند. دارایی توان این را دارد که ممنوع الخروج کند. شرکت ها به دلیل حکم دارایی نمی‌توانند صورت جلساتشان را ثبت قانونی کنند. خوشبختانه قوه قضائیه قانونی را وضع کرده است که به دلیل اشتغال هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود. سازمان مالیاتی باید روش دریافت مالیات بر ارزش افزوده سایر کشورها را مطالعه کند. کشاورزان و دامداران از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و صنایع غذایی و تبدیلی از آن ها فاکتور رسمی دریافت می‌کنند ولی همچنان مشکل مالیات بر ارزش افزوده را دارند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *