اهم اخبار

گلخانه‌های مقیاس کوچک فرصت اشتغال و درآمد در روستاهای مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صدور مجوز بدون تشریفات و هزینه برای گلخانه کوچک مقیاس با مساحت کمتر از ۳۰۰متر مربع همراه با پرداخت تسهیلات کم بهره ۱۵۰ تا ۴۵۰میلیون تومانی فرصت اشتغال و کسب درآمد را در روستاهای مازندران فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا ، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید توسعه محصولات باغبانی را گامی مهمی برای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری برنامه ریزی کرد و همسوبا این رویکرد سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم توسعه گلخانه‌ای و گیاهان دارویی ،استفاده از اراضی شیبدار، بازسازی ، توسعه و اصلاح باغ ها،واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات مورد توجه جدی قرار داده است.

همسو با این رویکرد وزارت جهاد کشاورزی ، از سال گذشته احداث و توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس با متراژ حداقل ۵۰ متر و حداکثر ۲۹۹ متر در محدوده بافت روستاها از سوی جهاد کشاورزی مازندران در دستور کار قرار گرفت و طبق آمار این سازمان تا کنون مجوز ۵۰۰ واحد گلخانه مقیاس کوچک در این استان صادر شده است.

از آن جایی که طبق صدور ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه‌های کوچک‌ مقیاس، واحدهای گلخانه‌ای با مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع در داخل بافت روستا اجازه تاسیس و فعالیت دریافت می کنند ،شرایط آب و هوا و زمین های مازندران در زمینه کشت گل و گیاه بویژه گل های زینتی در داخل بافت های روستاهای استان که از خدمات زیر ساختی آب ، برق و گاز نیز برخوردارند ، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری با حجم اندک همراه با دریافت تسهیلات کم بهره در اشتغالزایی و درآمد روستاییان مازندران به وجود آورده است.

طبق آمار رسمی استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمیعت دارد که حدود نیمی از آنان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا زندگی می کنند ، روستاهایی که تا ۹۵درصد آنها از خدمات زیر ساختی آسفالت، آب ، برق ، گاز و تلفن برخوردارند.

بر اساس آمار رسمی معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح زیرکشت گل و گیاه زینتی استان  طی سال های ۹۲ تا ۹۸ تا ۸۰ درصد بیشتر شده و از ۷۶۱هکتار سال ۹۲ به یکهزارو ۱۴۵هکتار تا سال گذشته رسید. به همین ترتیب هم تولید گل و گیاه زینتی از ۳۱۱میلیون اصله در سال ۹۲ به ۵۱۲ میلیون اصله در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت.

استان مازندران مقام نخست را در تولید درخت و درختچه های زینتی و آپارتمانی و مقام سوم در تولید گل های شاخه بریده کشور به خود اختصاص داده است.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

صدور ۵۰۰ فقره مجوز گلخانه

یکی از  اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید که در استان مازندران نیز به آن توجه شده است توسعه کشت گلخانه ای است که بر اساس آن برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقبال روستائیان برای گرفتن مجوز گلخانه مقیاس کوچک از یک سال پیش تاکنون  اشاره کرد و گفت : با توجه به مزایای احداث گلخانه های کوچک مقیاس، تقاضا برای راه اندازی چنین گلخانه هایی در استان  افزایش یافته و تا کنون ۵۰۰ فقره مجوز صادر شد.

هادی ایزدی با اظهار این که  برای صدور مجوز پروانه تاسیس گلخانه کوچک مقیاس باید امکان ساخت در حوزه منطقه سکونت متقاضیان مقدور و متقاضی به آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد، افزود : گلخانه های کوچک مقیاس، ضمن اصلاح الگوی کشت، فرصتی مناسب برای اشتغالزایی روستائیان و زمینه خوبی برای تولیدات محصولات کشاورزی است.

وی با بیان این که متقاضیان بدون تشریفات و پرداخت هزینه فقط با معرفی متراژ زیر ۳۰۰متر زمین در داخل بافت روستایی مجوز دریافت می کنند، تصریح کرد: تسهیلات کم بهره نیز از ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان برحسب نوع گشت گل و گیاه پرداخت می شود.

به گفته ایزدی در هر گلخانه مقیاس کوچک ۲ تا سه نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تا کنون ۶۰ درصد مجوز گلخانه مقیاس کوچک صادر شده در استان فعالیت کشت و  کار را شروع کرده اند، بیان داشت: عمده فعالیت در گلخانه های مقیاس کوچک استان کشت و پرورش گل های زینتی است که  بازار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد.

طبق برنامه ۱۰ ساله توسعه گلخانه های کشور، وسعت این اماکن تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد. در حال حاضر سطح گلخانه های کشور بیش از ۱۵هزار هکتار است که حدود ۸۰ درصد زیرکشت محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد نیز در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه ای است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *