اهم اخبار

گیاهی مرتعی که اقتصادی‌تر از دامداری‌ست!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان آرادان از وجود ۱۰ هزار هکتار مرتع باریجه‌خیز در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد معین در حاشیه کارگاه آموزشی پروژه های بیولوژیک و بیومکانیک بخش مرتع شهرستان آرادان اظهار کرد: مراتع شهرستان آرادان دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی دارند.

وی از باریجه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: بالغ بر ۱۸ سامانه از مراتع ییلاقی  این شهرستان به مساحت ۱۰ هزار هکتار باریجه خیز است که  بهره برداری از آن مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر از دامداری است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان آرادان با اشاره به اهمیت برداشت باریجه از مراتع این شهرستان افزود: هر ساله عملیات کپه کاری باریجه به صورت مشارکتی در مراتع شهرستان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تفاهم نامه کپه کاری گیاه باریجه در سطح ۴۰۰ هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان با مجریان طرح‌های مرتعداری با حضور سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان منعقد گردید و در همین راستا بذر باریجه به صورت رایگان در اختیار مرتعداران قرار داده شد و مقرر شد درروزهای آینده نسبت به کاشت بذر به روش کپه کاری با نظارت کارشناسان اداره شهرستان اقدام کنند.

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز درکارگاه آموزشی پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک بخش مرتع شهرستان آرادان گفت: بهره‌برداری از محصولات فرعی علی‌الخصوص باریجه باید ساماندهی شود که دراولویت اول بهره‌برداری با مرتعداران همان مرتع بوده و در اولویت دوم در چارچوب طرح بهره برداری و با تشکل بهره‌برداران محصولات فرعی  است.

وی ادامه داد: باید برای آن دسته از مراتع که فاقد طرح بهره برداری هستند حتما تا زمان برداشت سال آینده، طرح بهره برداری از محصولات فرعی تهیه و تصویب گردد.

وی از کلیه بهره برداران عرصه های منابع طبیعی خواست: حفظ، احیاء، توسعه و در مرحله چهارم بهره‌برداری از این مراتع ارزشمند را در اولویت کاری خود قرار دهند.

به گزارش ایسنا باریجه که در مراتع استان سمنان به وفور کشت می‌شود امکان رشد در اکثر شهرستان‌های استان سمنان داشته و آرادان از مستعدترین مناطق برای کشت آن است.

“باریجه یا کما” گیاهی است پایا با نام علمی Ferula gumosa از تیره چتریان (Umbelliferae) که مونوکارپیک بوده یعنی تنها یک بار گل می‌دهد و در چند سال اول رویش، برگهایی طوقه‌ای تولید می کند و در سال آخر رویش به ساقه می رود و گل و میوه تولید می کند.گل های باریجه زرد رنگ و به صورت چتر مرکب است و از تمام اندام های گیاه بوی تند و مخصوصی به استشمام می رسد و  ریشه‌ی آن در زمین مانند چغندر قند و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه است.

صمغ این گیاه که از آن به عنوان طلای مراتع ایران نیز نام برده شده، یکی از پایه‌های اصلی ساختن ادکلن و عطر است و شرکت‌های تولید عطر فرانسوی و ایتالیایی و دیگر شرکت‌های معتبر دنیا مانند گوچی، شانل، دیوید مورا، آدیداس و… از آن بهره می‌برند.

گفته می‌شود که باریجه داری ۹۵درصد ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است و حوزه های صنعتی، دارویی و..کاربرد دارد.

باریجه در صنعت نیز در تهیه نوعی چسب مخصوص(چسب الماس) و همچنین در صنایع آرایشی بهداشتی کاربرد داشته و علاوه بر این خواص درمانی این گیاه ارزشمند شامل اثرات نیرودهندگی، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوی معده و ترمیم کننده زخم‌های سطحی است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *