اهم اخبار

یادداشت/اهمیت راست گویی در روابط عمومی به قلم رامین امینی زارع

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رامین امینی زارع
دانش آموخته دانشگاه تهران و کنشگر ارتباطات

شعار امسال هفته روابط عمومی، شعاری متفاوت در عصر و زمانی متفاوت و اوضاع و احوالی دیگرگون است. سخن از راستی و درستی گفتن در روزگاری که ضرورت آن بیش از هر زمانی احساس می شود، ستودنی است. قلم و زبان که به راستی بچرخند چرخش جهان را هموار می کنند و جهانی راهوار برای ساکنان خود فراهم می آورند آن گونه که بزرگ مرد ایرانی چند هزار سال پیش گفته است که راه در جهان یکی است وآن هم راستی است. در اهمیت راست گویی بسیار گفته و نوشته اند اما راست گویی از دیرباز دراین سرزمین تابشگاه آفتاب، مورد تاکید و حتی سنجه ومعیار نیک وبد مردمان بوده است، فروزش خورشید درخشان که شفافیت را پدید می آورد، منشا راستی در کردار و گفتار است به قول نظامی (۵۸۷-۵۱۹):

چو صبح صادق آمد راست گفتار*جهان در زرگرفتی محتشم وار

چو سرو از راستی بر زد علم را * ندید  اندر جهان تاراج   غم  را

در دو عرصه پهلو به پهلوی خبر و روابط عمومی نیز چنین است که اعتبار یک سازمان یا رسانه و ماندگاری او و مخاطبانش به طرز موثری تحت تاثیر راهبرد راستگویی و صداقت با جامعه ذی نفعان است. اما گاه، برخی مصلحت اندیشی هایی که هیچ یک به اهمیت و شکوه راستگویی نیستند؛ رسانه و روابط عمومی را به ورطه ناپسند دروغ گویی می کشند، چه؛ دروغ سلاح موثری است که فقط یک بار می توان از آن استفاده کرد!

براین اساس و به طور کلی، اگرچه گاه، دروغ به ظاهر رهاننده از مخمصه کنونی است اما در جمع کل و برآیند منافع ملی، همچون موریانه پایه ها و اساس را می جود و سرمایه اجتماعی را به فنا می دهد و حتی می تواند امنیت ملی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

باری، انتخاب شعر ملک الشعرای بهار(۱۳۳۰-۱۲۶۵) که شهره به ایران دوستی و همچون نگارنده شیفته  سعدی است، انتخاب فرخنده ای بوده است که باید پاس داشت و چه نیک که نام مفاخر کشور به مناسبت های گوناگون برده شود. سال بعد هم می توان از شعر شهریار سخن ایران، کارمند راست کردار بانک کشاورزی که عشق به میهن داشت، بهره برد.

در پایان، ضمن تبریک یازدهمین هفته روابط عمومی(۲۷اردیبهشت تا۲خرداد۱۴۰۲)به همه کنشگران عرصه روابط عمومی در ایران و جهان، از صمیم قلب آرزو می کنم، روزگاری گفتگوی صادقانه و منطقی، جایگزین خشونت در جهان گردد، زیرا صداقت بهترین سیاست است.
(The proverb honesty is the best policy means it is better to admit one’s shortcomings and simply endure the consequences rather than live inauthentically or in fear of being found out. It is important to be honest and trustworthy and to demonstrate sincerity and truthfulness.)

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *