اهم اخبار

یادداشت/ کیفیت فدای قیمت شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر مسعود رسولی

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت گوشت و بسته بندی مواد پروتئینی کشور

کیفیت یک واژه ای است به معنی آن چیزی که مشتری می‌­خواهد، کیفیت در مواد غذایی فراتر از ایمنی و سلامت است یعنی یک مواد غذایی اول باید ایمن و سالم باشد و بعد در مورد کیفیت آن بحث شود در سالهای اخیر بعد از مقوله سلامت به کیفیت رسیده بودیم و همچنان شرکت­های تولیدی در تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات بودند ولی چند عامل باعث شده کیفیت مواد غذایی تحت شعاع قرار گیرد که ۷ مورد آن موارد زیر است.

۱- قیمت‌­های دستوری: قیمت­های دستوری روی بعضی کالاها باعث شده به قول قدیمی‌­ها فرقی بین دوغ و دوشاب نباشد و همه یک قیمت عرضه شود بطور مثال مرغ تولید شده در یک زنجیره تولید که در خصوص تغذیه و سایر عوامل تولید مناسب عمل کرده و شرایط کشتار در یک کشتارگاه اتوماتیک با کمترین آسیب فیزیکی و میکروبی انجام شده با یک مرغ که شرایط تولید ضعیف­تری داشته و کیفیت کمتری دارد می­بایست یک قیمت عرضه شود.

۲- کاهش قدرت خرید مصرف کننده: تورم و افزایش هزینه­ها و عدم همخوانی درآمد نسبت به هزینه در سال­های اخیر روی مصرف مواد غذایی خصوصاً مواد پروتئینی تاثیر گذاشته و مصرف پروتئینی بشدت کم شده که اسیدهای آمینه که اجزای پروتئین­های بدن هستند کم شده.

۳- کاهش ارزش سرمایه تولید کننده: سرمایه تولیدکنندگان با تورم ایجاد شده بر اساس میزان ریالی زیاد وارد شده ولی بر اساس کالایی کم شده که باعث شده توان تامین و همچنین توزیع که هزینه­های توزیع بالا رفته را خوب نتواند انجام دهد که مواد غذایی همیشه به مقدار کافی در دسترس مصرف کننده قرار گیرد و افزایش شدید هزینه­‌ها نسبت به درآمد باعث شده تولید صرفی برای تولید کننده نداشته باشد و تولید کنندگان آسیب دیده و از بازار حذف شوند.

۴- تخفیفات فروشگاهی: رقابت بین فروشگاه­های زنجیره­ای و اینترنتی باعث شده با گذاشتن تخفیفات روی کالاها به جذب مشتری بپردازند که این برخی مواقع به کاهش کیفیت کالا و برخی موارد با آسیب به تولیدکننده و عرضه کننده باعث آسیب به تامین و توزیع می­شود.

۵- کنترل کم دستگاه­های نظارتی و حاکمیتی از دستگاه­های نظارتی می­بایست به کیفیت محصولات دقت نمایند ولی به یک مسئول فنی که استخدام خود واحد می­باشد و یک آزمایش که تولید کننده نمونه را ارسال می­کند بسنده کرده­اند که باعث شده دست تولید کننده برای کاهش کیفیت باز باشد. البته در اوایل مطلب آورده شد که کیفیت با سلامت دو موضوع جدا از هم می­­باشند.

۶- نبود برنامه تامین توسط دولت: امروزه بطوری شده که تولید کننده از تامین مواد اولیه و قیمت و شرایط تامین در روز­های بعدی خود خبر ندارد که بتواند برای تولید و عرضه برنامه­ریزی کند که منجر به آسیب شوید به تامین و برنامه­ریزی شده، این یکی از وظایف دولت است که برای تامین مواد اولیه برنامه داشته باشد و آن را به بخش خصوصی اعلام کند که متاسفانه تولید کننده از وضعیت تامین مواد اولیه فردای خود خبر ندارد.

۷- کمبود نیروی کار: امروزه یکی از مشکلات تولید کمبود نیروی کار متعهد و مناسب در سایر رده­های کارگری تا مدیریتی می­باشد که باعث شده تولید کننده نتواند با ثبات در نیرو­های کار برنامه تولید محصولات با یک کیفیت یکنواخت را برنامه­ریزی کند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *