اهم اخبار

یونس ژائله در دیدار با سفیر بلاروس در تهران؛ افزایش تجارت ایران و بلاروس از مسیر سرمایه‌گذاری مشترک محقق می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتاق تبریز در دیدار با سفیر بلاروس در تهران، ضمن تشریح ظرفیت‌های دو کشور در حوزه صنعت و کشاورزی، بر لزوم توسعه تجارت دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های همکاری برای افزایش تجارت دوجانبه میان ایران و بلاروس گفت: آذربایجان شرقی توانایی تأمین بسیاری از کالاهای وارداتی به بلاروس را دارد و در مقابل بخشی از نیاز صنایع استان نیز از بلاروس قابل تأمین است.

یونس ژائله در دیدار با سفیر بلاروس در تهران با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی و کشاورزی ایران است، گفت: بلاروس دارای صنایع قدرتمندی مانند صنعت نساجی و لبنیات بوده و این استان مشتری برخی مواد اولیه تولیدی در بلاروس است.

وی به توانمندی استان در صادرات کالاهای انرژی‌بر به بلاروس اشاره کرد و گفت: این استان آمادگی سرمایه‌گذاری در صورت وجود زمینه‌های سرمایه‌گذاری جذاب در بلاروس را دارد.

رئیس اتاق تبریز افزود: تبریز برای تولید مشترک خودروهای سنگین کاملاً آماده بوده و تمامی صنایع مرتبط با آن را دارد و در این زمینه دارای تجربه نیز است.

ژائله ادامه داد: هر دو طرف ظرفیت‌های خاص خود را دارند که در صورت فراهم کردن زمینه‌ها توسط سفارت و تغییر در نگاه بلاروس برای خروج از بازارهای داخلی خود می‌توان از این فرصت‌های تجاری به نحو احسن استفاده کرد.

وی با تأکید بر لزوم تأسیس شرکت‌هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای گسترش همکاری‌ها گفت: در حال حاضر امکان صادرات گرانول از پتروشیمی‌های ایران به بلاروس وجود دارد.

رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم یافتن راهی برای افزایش تجارت میان دو کشور ایران و بلاروس اظهار کرد: آذربایجان شرقی توانایی تأمین بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله صادرات خشکبار به بلاروس را دارد بنابراین باید با داشتن برنامه عملیاتی برای توسعه روابط تجاری گام‌های اساسی برداشت.

رئیس اتاق تبریز در دیدار با سفیر بلاروس در تهران، ضمن تشریح ظرفیت‌های دو کشور در حوزه صنعت و کشاورزی، بر لزوم توسعه تجارت دوجانبه تأکید کرد.

حجم مراودات تجاری بین دو کشور پایین است

سفیر بلاروس در تهران نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اتاق تبریز گفت: باوجود ظرفیت‌های بسیار بالا، متأسفانه حجم مراودات تجاری بین دو کشور کم است که در این زمینه امیدواریم مناسبات مختلف این دو کشور گسترش یابد.

دیمیتری کالتسوف با اشاره به ظرفیت بانک تجارت ایران در مینسک افزود: امکان بهره‌مندی از بانک‌های امارات متحده عربی و ترکیه برای نقل‌وانتقال پول وجود دارد ولی ابتدا باید کالاها و روش‌های تجارت را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: در بلاروس صنایع ماشین‌سازی و شیرینی و شکلات وجود دارد. همچنین این کشور در تولید شیر خشک نیز دارای پتانسیل بالایی است.

کالتسوف افزود: در زمان اتحاد جماهیر شوروی، بلاروس به کارگاه تولیدی مشهور بود و بعد از فروپاشی نیز، این لقب و توسعه صنایع کشور حفظ شده‌اند.

وی به حضور خودروهای سنگین تولید بلاروس در جاده‌های ایران و وجود دفاتر خدمات پس از فروش در تهران اشاره کرد و گفت: تجهیزات فنی با تکنولوژی بالا در بلاروس تولید می‌شود و امکان صادرات به ایران وجود دارد.

سفیر بلاروس در تهران در پایان این دیدار با اشاره به مشکلات مرتبط با تهاتر و همچنین وبینار برگزار شده مابین اتاق تبریز و اتاق ماگیلف در تیرماه امسال، از اتاق تبریز برای اعزام هیات به بلاروس دعوت کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *