اهم اخبار

یک فعال صنعت کمباین سازی: امکان تولید کمباین برنج در داخل کشور وجود دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک فعال صنعت کمباین سازی گفت: با حمایت دولت، توان تولید کمباین برنج مورد نیاز کشور را داریم.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از صدا و سیما، علی اصغر حمیدی فر در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: این شرکت کمباین سازی تقریباً بیش از نیم قرن تجربه تولید ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین را دارد و اکنون حدود ۹۰ درصد کمباین‌های برداشت گندم کشور، محصول این شرکت است.

وی ادامه داد: ما وارد کننده کمباین بودیم اما در سال ۱۳۹۷ به علت مشکلات ناشی از تحریم و ارز، با کمک متخصصان شرکت در کمتر از یک سال، ساخت کمباین برنج را داخلی سازی کردیم.

حمیدی فر با بیان اینکه قیمت کمباین برنج وارداتی، با نرخ ارز آزاد حدود ۳۰۰ میلیون تومان است، اضافه کرد: تقریباً ۳۷ درصد قیمت ارز کمباین وارداتی را وارد می‌کنیم که شامل ۳۷ قطعه از ۲۲۰۰ قطعه کمباین می‌شود.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ عدد ۳۷ درصد به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید به شرط اینکه دولت حمایت کند.

حمیدی فر گفت: برای تولید کمباین برنج، هیچ محدودیتی نداریم و اکنون در یک شیفت کاری روزانه یک کمباین تولید می‌کنیم اما اگر واقعاً به ۲۵۰۰ دستگاه کمباین در سال نیاز داریم، دولت با ما قرارداد ببندد تا بتوانیم تولید کنیم.

در ادامه رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۶۲۰ هزار هکتار برنج کاری در کشور داریم، افزود: در بخش برنج در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰ درصد از زمین‌های شالیزاری کشورمان، مکانیزه بود که در این شش سال، این مکانیزاسیون به حدود ۸۵ درصد رسید.

کامبیز عباسی اضافه کرد: در سال‌های ۹۲ تاکنون دستگاه‌های نشاکار و کمباین برنج جز ماشین‌هایی بوده که تولید داخل نداشته است.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت، مقرر شد این دو کالا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به علت نبود تولید داخل، همچنان بتوانند ارز دولتی بگیرند و وارد شوند.

عباسی ادامه داد: شرکت کمباین سازی ایران هم یکی از بزرگترین وارد کننده‌های کمباین بود و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گرفت و در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰۰ دستگاه و در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ دستگاه وارد کرد و در نیمه دوم سال ۱۳۹۸، این شرکت، مدعی تولید شد و ما از کارخانه بازدید و حمایت کردیم اما حدود ۷۰ درصد این کالا همچنان وارداتی بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز داخلی کشور به کمباین، سالی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است، گفت: در سال جهش تولید هستیم و شالیکاران کشورمان شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار هستند و باید محصول مزارع خود را با ماشین کمباین برداشت کنند.

عباسی افزود: شرکت کمباین سازی ایران ۱۲ تا ۱۳ دستگاه کمباین برنج تولید کرد در حالی که کشورمان به سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین نیاز دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *