اهم اخبار

یک مقام مسئول: تولید قزل آلا به ۱۱۵ هزار تن می‌رسد/ نرخ هر کیلو قزل آلا ۳۵ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نبی‌زاده گفت: با توجه به اتخاذ سیاست شیلات مبنی بر ممنوعیت دو ماهه واردات تخم چشم زده تولید قزل‌آلا به ۱۱۵ هزار تن خواهد رسید.

 

 

آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش تولید قزل آلا خبر داد و گفت: مداخله نابه جا سازمان شیلات در سیستم‌های تولید، اثر سو در تولید و بازار به همراه دارد.

وی افزود: امسال اتخاذ ممنوعیت دو ماهه واردات تخم چشم زده از سوی سازمان شیلات موجب شد که بسیاری از مراکز تولید به سبب ریسک بالای پرورش و افزایش قیمت بچه ماهی نتوانند به تولید ادامه دهند.

نبی زاده درباره آخرین تحولات بازار قزل آلا بیان کرد: امسال میزان تولید و عرضه قزل آلا به سبب اتخاذ برخی سیاست های سازمان شیلات کاهش یافته است که همین امر در افزایش چندبرابری قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل تاثیر گذار بوده است.

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که هیچ حمایتی از بخش آبزی پروری صورت نمی گیرد، بیان کرد: با وجود نامه های متعدد به معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اختصاص ارز دولتی به واردات تخم چشم زده، اما تا کنون نتیجه ای نگرفتیم که در نهایت نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه حذف شوند.

به گفته وی، با توجه به کاهش عرضه قزل آلا نگران افزایش قیمت و حذف آن از سفره خانوار هستیم.

نبی زاده قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه را ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه های حمل و نقل و سود واسطه ها هر کیلو قزل آلا با نرخ ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه برای ایام پایانی سال پیش بینی می شود که قیمت قزل آلا سر مزرعه ۲ تا ۳ هزار تومان بالا رود.

نبی زاده در پایان تصریح کرد: اگرچه امسال پیش بینی می شد کهتولید قزل آلا تا پایان سال به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزارتن برسد، اما به سبب سیاست سازمان شیلات حداکثر به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزارتن خواهد رسید. ضمن آنکه قیمت قزل آلا در ۶ تا ۷ ماه آینده با جهشی چشمگیر در بازار روبه‌رو خواهدشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *