اهم اخبار

یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن شکر در کشور تولید می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کل نیاز سالانه شکرکشور حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن است که با ادامه روند تولید نیشکر و چغندرقند درکشور، تولید این محصول در سال جاری یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن برآورد می شود و خودکفائی در تولید این محصول تا سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد.

بهمن دانائی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان این خبر  افزود: میزان تولید شکر در سال جاری به یک میلیون و ۶۴۳ هزارتن رسید، از این میزان ۸۶۰ هزارتن شکر از چغندرقند و ۷۸۳ هزارتن شکر ازنیشکر استحصال شده که رکورد جدیدی در تاریخ ۱۲۰ ساله کشت و صنعت چغندرقند محسوب می شود.

وی گفت: کل نیاز سالانه شکرکشور حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن است که با ادامه روند تولید نیشکر وچغندرقند درکشور، خودکفائی در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ محقق می شود.

دانائی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت چغندر حدود ۱۱۷ هزارهکتار و نیشکر ۹۰ هزارهکتاراست، تصریح کرد: متوسط عملکرد نیشکر ۸۴ تن درهکتار با راندمان ۱۰ درصدی استحصال شکر وچغندرقند ۵۳ تن درهکتار با راندمان ۱۷ درصدی استحصال شکراست که به ترتیب در هرهکتار ۸,۵ و ۹ تن شکر از این دو محصول تولید می شود.

دبیرانجمن صنفی کارخانجات قند وشکرایران با بیان اینکه میزان برداشت چغندرقند در سال ۸۵ با سطح زیرکشت ۱۷۹ هزارهکتار ۶ میلیون و ۶۰۰ هزارتن بود، گفت: در سال ۹۵ با وجود کاهش ۶۷ هزارهکتاری سطح زیرکشت این محصول ۶ میلیون تن چغندرقند تولید شد که نشان دهنده افزایش عملکرد چغندرقند درهکتار است، همچنین ۷,۵ میلیون تن نیشکراز سطح زیرکشت ۹۰ هزارهکتاری تولید شد.

فاصله ۱۷ تنی عملکرد چغندرقند ایران با اروپا

وی عنوان کرد: متوسط عملکرد چغندرقند در اروپا ۷۰ تن درهکتار است و با عملکرد این محصول در ایران ۱۷ تن فاصله دارد، همچنین برزیل با ۴۱ میلیون تن تولید چغندرقند بیشترین میزان تولید این محصول دردنیا را به خود اختصاص داده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات قند وشکرایران با بیان اینکه تولید شکر در اواخر دولت هشتم به یک میلیون و ۲۷۵ هزارتن رسیده بود، گفت: دولت نهم تعرفه ۱۵۰ درصدی واردات شکر را به صفر رساند و ۲ میلیون و ۵۲۷هزار تن شکر در سال ۱۳۸۵ وارد کشور شد درحالی که نیاز وارداتی سالانه کشور ۶۰۰ هزارتن بود، شکر تولید داخل روی دست کارخانجات باقی ماند و به دلیل نبود نقدینگی این واحدها، تصفیه حساب کشاورزان به تاخیر افتاد، در نتیجه زارعین چعندرقند نسبت به کشت این محصول عقب نشینی کردند.

وی درادامه اضافه کرد: تغییر کشت ناگهانی و هجوم کشاورزان از کشت چغندرقند به سیب زمینی، باعث تولید بیش از حد این محصول در کشور و رسوایی توزیع سیب زمینی بین مردم قبل از انتخابات ۸۸ شد و تولید شکر ازیک میلیون و ۲۷۵ هزار تن به ۵۵۰ هزارتن در سال های ۸۷ و ۸۸ رسید.

برآورد تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن شکر در کشور

دبیرانجمن صنفی کارخانجات قند و شکرایران با بیان اینکه با رشد قیمت جهانی شکر، قیمت این محصول در ایران افزایش یافت، افزود: واحدهای تولیدی تا حدودی از حالت شوک خارج شدند و در پایان دولت دهم تولید شکردر کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن رسید، اما با استقرار وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم، تولید شکر در سال ۹۳ به یک میلیون و ۳۳۵ هزارتن و ثبت اولین رکورد ۱۲۰ ساله صنعت قندو شکر ایران، درسال ۹۴ به یک میلیون و۵۲۷ هزارتن و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۶۴۳ هزارتن رسید و پیش بینی می شود در سال جاری به ثبت چهارمین رکورد متوالی صنعت قند و شکر با تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن دست یابیم.

کارخانجات شکر در انتظار اعلام قیمت تضمینی جدید

دانائی با اشاره به اینکه، قیمت هرکیلو شکر درسال گذشته ۲ هزارو۵۲۰ تومان (جلوی درب کارخانه) بود، اضافه کرد: قیمت تضمینی شکر را سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده محاسبه می کند و این قیمت درکارگروه تنظیم بازار معاونت اجرائی ریاست جمهوری تصویب و اعلام می شود، با توجه به اینکه کارخانه های قند و شکر از هفته اول شهریورماه آماده انجام فعالیت و منتظر اعلام نرخ تضمینی جدید شکر هستند، تاکنون این قیمت برای سال جاری اعلام نشده است.

راه اندازی مجدد کارخانه تعطیل شده چغندرقند

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران با بیان اینکه ۴۵ کارخانه عضو این انجمن هستند، تصریح کرد: این واحدها متشکل از ۳۶ کارخانه چغندرقند و ۹ کارخانه نیشکر است و در ۱۶ استان کشور مستقر شده اند، چغندرقند در ۱۸ استان و نیشکر در استان خوزستان کشت می شود.

به گفته وی تمام کارخانه های فرآوری نیشکر و ۲۶ کارخانه فرآوری چغندرقند به صورت ۱۰۰ درصد فعال و ۹ واحد به دلیل واردات بی رویه شکر در دولت نهم تعطیل شدند، اقداماتی برای راه اندازی مجدد یکی از این واحدها در استان خوزستان در حال انجام است که اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز دارد و با نوسازی این واحد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن به ظرفیت تولید شکر کشور اضافه می شود.

دانائی با بیان اینکه کشت پائیزه چغندرقند ۱۲ نوبت نیاز آبیاری این محصول را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد، افزود: تا ۴ سال آینده برنامه ای برای صادرات شکر نداریم و هدف اصلی تامین نیاز داخل است، کمبود این محصول به صورت کنترل شده و براساس نیاز کشور وارد می شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *