اهم اخبار

۱۰ میلیون تن ظرفیت مازاد در تولید آرد داریم/ نیمی از ظرفیت‌های کشور به کار گرفته نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صنایع وزارت صمت گفت: حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت در کارخانجات آرد داریم، اما میزان آردی مصرفی کشور حدود ۱۰ میلیون تن است.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات سرپرست سابق وزارت صمت مبنی بر به کارگیری ۵۲ درصداز ظرفیت صنایع کشور، بیان کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه نصب ظرفیت اقدامات زیادی انجام شده است و در حقیقت ما میراث دار ظرفیت‌هایی هستیم که پیش از این به صورت مازاد ایجاد شده است. برای مثال آرد را به عنوان یک مثال عینی در نظر بگیرید که حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت در کارخانجات آرد داریم، اما میزان آردی که برای اصناف و صنایع نیاز داریم حدود ۱۰ میلیون تن است پس ۵۰ درصد از ظرفیت تولید آرد در کشور فعال نخواهد شد چرا که نیاز کشور به این میزان نیست.

او بیان کرد: بخشی از صنایع نیاز و تقاضا در داخل یا خارج کشور وجود دآرد، اما توان تامین مواد اولیه آن را نداریم؛ برای مثال حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید در صنایع پلاستیک در کشور داریم، اما مجموع پلیمری که در کشور تولید می‌شود حدود ۶ میلیون تن است. از این ۶ میلیون تن ۴ میلیون تن در بورس عرضه شده و مابقی اقلامی مثل پلی اتیلن، که مازاد نیاز داخل محسوب می‌شود صدار می‌شود، با این حساب مابقی ظرفیت تولید به کار گرفته نشده و خالی خواهد ماند.

صادقی نیارکی درباره به کارگیری این ظرفیت‌ها گفت: در جایگاه‌های مختلف ممکن نیاز به فعالیت صنایع وجود نداشته باشد و یا گلوگاه‌هایی مثل تولید مواد اولیه در صنایع بالا دست فعالیت واحد‌های صنعتی را محدود کند که در نتیجه ان بخشی از ظرفیت‌ها در این حوزه برای مدت‌ها به کار گرفته نمی‌شود.

معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به این که کشور نیازی به تولید این ظرفیت‌های فعال ندآرد، بیان کرد: البته اگر روند ۵ سال گذشته را مقایسه بکنید نیاز کشور، به میزانی است که اکنون تولید می‌شود و برخی از این ظرفیت‌ها بالفعل نخواهند شد.

او تصریح کرد: تا چند سال گذشته یکی از مشکلات بزرگ بنگاه‌های ما تقاضا بود، این به معنای حجم زیادی از تولیدات است که در بنگاه‌های اقتصادی باقی مانده و بازار مصرف نداشتند، اما امروز کمتر شکایتی در این حوزه داریم و این نشان از جذب تولیدات داخل توسط بازار‌های داخلی و خارجی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *