اهم اخبار

۲۵ تن ارده کنجد از شاهرود به آفریقا صادر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اداره صنعت معدن و تجارت شاهرود گفت: ۲۵ تن ارده کنجد به ارزش ۱۲ میلیارد ریال به کشور لیبی در آفریقا صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ امیر بشیری با اشاره به اینکه ارده کنجد نوعی خمیر یا سس طی فرآیندی از دانه های کنجد به دست می آید و افزودنی رایج در آشپزی خاورمیانه، مدیترانه و کشورهای آفریقایی است، افزود: ارده قهوه ای مایل به زرد با بافتی نرم و طعم آن کمی تلخ است.

به گفته وی، ارده سرشار از مواد مغذی برای جلوگیری و کاهش ابتلا به التهاب و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید و دارای خواص ضد سرطانی است.

وی با اشاره به اینکه انواع کرم، شکلات صبحانه حلوا و سس از کنجد به صورت طبیعی در یک واحد تولید و بسته بندی دانه های روغنی در شهرک صنعتی شاهرود تولید می شود، تاکید کرد: طی قراردادی تمام هسته انگور یک شرکت کنسانتره این شهر نیز خریداری و برای روغن گیری در این کارخانه استفاده می شود. 

رییس اداره صنعت معدن و تجارت شاهرود گفت: روزانه ۳۵ تن دانه روغنی با بهره گیری از توان علمی نیروهای بومی این شهر به روغن خوراکی تبدیل می شود.

وی ابراز داشت: بیشترین دانه روغنی مورد استفاده برای فرآوری روغن طبیعی در این کارخانه کنجد است.

بشیری با بیان اینکه دستگاه های پرس روغن گیری سرد به همت مهندسان این شرکت ساخته شده است، تصریح کرد: دستگاه های کره ای و آلمانی موجود در بازار نسبت به این دستگاه ایرانی بازده روغن فرآوری شده کمتری دارند.

دستگاه پرس سرد ساخت ایران بهتر از مشابه خارجی بازده دارد

به گفته وی، با استفاده از دستگاه ساخت جوانان این شرکت، از فرآوری سیاه دانه ۳۰ درصد، کنجد ۴۸ درصد، نارگیل ۶۵ درصد، بادام زمینی ۵۰ درصد و بادام ۴۵ درصد روغن به دست می آید که بسته به کیفیت دانه ها این ارقام نوسان دارد.

بشیری افزود: این ارقام نسبت به دستگاه های خارجی مشابه تا سه درصد افزایش روغن گیری از دانه ها را به اثبات رسانده است که در بازاریابی و کاهش قیمت تمام شده روغن های خوراکی تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: این شرکت برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه این شرکت  ۱۲ سال پیش به واسطه آموزش هنر روغن گیری سنتی در خانواده ای علاقمند در بیارجمند شاهرود فعالیت خود را در فضای کمتر از ۶۰ مترمربع با ۱۰۰ کیلوگرم کنجد آغاز کرد، اظهار داشت: اکنون ۲۵ تن روغن بسته بندی شده، ۵۰ نوع محصول و فرآورده های مرتبط در۲ کارگاه شهر بیارجمند و فضایی به وسعت هشت هزار مترمربع در شهرک صنعتی شاهرود تولید می شود.

بشیری  با اشاره به اینکه تجهیزات روغن کشی به همت جوانان منطقه  و با استفاده از دانش روز بهتر از نمونه خارجی طراحی و تولید می شود، ادامه داد: با توجه به محدودیت ها و تحریم های ظالمانه دشمنان ایران اسلامی تا پایان سال ۹۷ و قبل از کرونا این تجهیزات به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شد.

وی با بیان اینکه تجهیزات روغن کشی پرس سرد در این شرکت از اندازه کوچک با قطر ۲۰۰ تا ۴۵۰میلیمتر تجاری و صنعتی تولید می شود، ابراز داشت: با پیگیری و تسریع در واگذاری زمین برای افزایش فضای کارگاه در شهرک صنعتی، خط تولید و تصفیه ارتقاء یافته و در نهایت می توان جوانان بیشتری  را مشغول به کار کرد.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت  شاهرود تاکید کرد: در این شهرستان امکان بسته بندی و ارایه بی واسطه روغن  به بازار وجود دارد  که در کاهش واسطه گری ها تاثیرگذار است.

در شهرستان شاهرود حدود ۳۳۰ واحد صنعتی و تولیدی فعالیت می کنند که بیش از ۱۰۰ واحد در شهرک صنعتی این شهر مستقر است.

۹۰ درصد از صنایع استان سمنان از نوع صنایع کوچک، ۶ درصد صنایع متوسط و بقیه صنایع بزرگ است، ۱۸ مجموعه شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان تحت پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *