اهم اخبار

۲۵ درصد اقتصاد کشور در بخش روستایی محقق می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد ۲۵ درصد اقتصاد کشور در بخش روستایی تحقق پیدا می کند و عملکرد این سازمان هم در عرصه کشاورزی ظهور و بروز دارد .

‘ محمد رضا اورانی’  در همایش تجلیل از صاحبان قلم و اصحاب رسانه که در محل این سازمان برگزارشد، افزود: توسعه پایدار شهرها بدون توسعه روستاها امکان پذیر نیست.
به گفته وی، تعداد اعضای تعاونی های کشور آمار بالایی است و با مشکل اساسی نقدینگی روبرو هستند که بخشی ناشی از کارکردهای غلط اقتصادی است که پیامد رانت شده است.
براساس گزارشی که پژوهشکده‌ی آمار با همکاری مرکز آمار ایران و معاونت توسعه‌ی روستایی مناطق محروم کشور در دو مرحله انجام داده اند این نتایج بدست آمد: سهم اقتصاد روستایی در سال ۱۳۹۲ از کل اقتصاد کشور ۲۷ درصد و سهم اقتصاد شهری از کل اقتصاد کشور ۷۳ درصد است.
سهم اقتصاد روستایی در سال ۱۳۹۳ از کل اقتصاد کشور ۲۶٫۴ درصد و سهم اقتصاد شهری از کل اقتصاد کشور۷۳٫۶ درصد است.
وی تصریح کرد: آمارهای نفوس و مسکن از جمعیت شهرنشینی و روستانشینی نشان می دهد که با رشد منفی جمعیت در روستاها حاشیه شهرها روز به روز بزرگ‌تر می شود.
به گفته وی، طبق آمارها ۷۰ درصد درآمد روستاییان مبتنی بر کشاورزی است؛ بنابراین سرمایه گذاری در روستاها امری ضروری به شمار می رود.
وی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به توسعه روستاها و درآمد کشاورزان گفت: برای توسعه پایدار در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، باید تعالی و توسعه پایدار در روستاها مورد توجه قرار گیرد، زیرا توسعه پایدار شهرها بدون توسعه پایدار روستاها امکان پذیر نیست و در غیراینصورت باید حاشیه شهرها افزایش پیدا کند.
وی گفت: تخصیص منابع کافی برای توسعه روستاها الزامی است تا امنیت غذایی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار نگیرد و روستاییان پشتیبانی شوند .

**کشاورز و تولید کننده بدون نقش در گرانی کالاها 
‘رحمت الله بنار’ مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاون روستایی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان بخشی از دولت، با تنگناهای مالی و اعتباری روبروست، بنابراین انتظار می رود رسانه ها زبان گویای اتحادیه و تعاونی ها باشند.
وی با بیان اینکه گرانی های پدید آمده، در کالاهای نهایی هیچ ارتباطی با کشاورزان ندارد، افزود: این مشکل ناشی از سیستم ناکارآمد توزیع کالاها در کشور است.
بنار اظهارداشت: مشکلات و تنگناهای خاصی پیش روی کشاورزان قرار دارد، اما می توان با هماهنگی بخش از آنها را برطرف ساخت.
وی ابراز امیدواری کرد: رسانه ها پیگیر حق و حقوق کشاورزان و تولیدکنندگان باشند، زیرا چنانچه رسانه ها نباشند، ممکن است احقاق حقشان به تاخیر بیفتد به طور مثال سال گذشته بخش عمده کشاورزان از سرمازدگی خسارت هایی را متحمل شدند که توسط رسانه ها مطرح شد.
به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد سهم اقتصاد روستایی از رشته‌فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۳۹۲ به میزان ۵۳ درصد و سهم اقتصاد شهری از رشته فعالیت‌های تولیدی ۴۷ درصد ثبت شد.
سهم اقتصاد روستایی از رشته‌فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۵۳ درصد و سهم اقتصاد شهری از رشته فعالیت‌های تولیدی ۴۷ درصد بدون تغییر نسبت به سال قبل بود.
سهم اقتصاد روستایی از رشته‌فعالیت‌های خدماتی در سال ۱۳۹۲ به میزان هشت درصد و سهم اقتصاد شهری از رشته فعالیت‌های خدماتی ۹۲ درصد شد.
سهم اقتصاد روستایی از رشته‌فعالیت‌های خدماتی در سال ۱۳۹۳ برابر با هشت درصد و سهم اقتصاد شهری از رشته فعالیت‌های خدماتی ۹۲ درصد بدون تغییر ماند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *