اهم اخبار

۲۷ درصد ارز نیمایی کالای اساسی به برنج رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حدود ۷۶۰ میلیون تن برنج در سال جاری ترخیص و وارد کشور شده که این رقم حدود ۲۷ درصد واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی را دربرمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، برنج از اقلامی است که تا حدود دو سال پیش با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شد اما بعد از آن از لیست ارز ترجیحی خارج و با ارز نیمایی انجام می‌شود.

بررسی وضعیت واردات برنج در سال جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۱۹ آذرماه در مجموع ۲۱.۸ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی وارد شده که ارزش آن بالغ بر ۱۳.۳ میلیارد دلار بوده است.

همچنین از واردات کالای اساسی، هفت قلم به وزن  ۱۹.۳ میلیون تن و ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ وارد شده و مابقی با ارز نیمایی بوده است؛ به طوری که در دوره مورد بررسی ۲.۷ میلیون تن کالای اساسی به ارزش بیش از ۲.۸ میلیارد دلار با ارز نیمایی وارد کشور شده است.

اما از مجموع کالاهای وارد شده با ارز نیمایی ۸۹۲.۸ هزار تن به ارزش بیش از ۷۵۹.۱ میلیون دلار به واردات برنج اختصاص دارد که نشان می‌دهد که ۳۳ درصد وزن و ۲۷ درصد ارزش واردات با ارز نیمایی به برنج اختصاص دارد.

میزان واردات برنج در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد از لحاظ وزنی و ۱۸ درصد ارزش رشد دارد، واردات این کالا از ابتدا تا ۱۹ آذرماه سال پیش ۶۹۹.۹ هزار تن به ارزش بیش از ۶۴۱.۳ میلیون دلار ثبت شده بود.

این در حالی است که با توجه به ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد تا اواخر آبان ماه، به صورت محدود و با شرایط خاص فقط حدود ۱۵ هزار تن ترخیص انجام شد.

گزارش مرکز آمار نیز نشان داده بود که در آبان ماه سال جاری، هر کیلو برنج وارداتی به طور متوسط ۲۷ هزار تومان قیمت داشته و تا بیش از ۳۲ هزار تومان هم فروش رفته است که  نسبت به مهرماه امسال ۲.۷ درصد و در مقایسه با آبان سال ۱۸.۷ درصد افزایش قیمت داشت.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *