اهم اخبار

۳ درصد از ضایعات کشاورزی و مواد غذایی جهان در ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بنابر برآوردهای به عمل آمده، ضایعات کشاورزی و هدر رفت مواد غذایی در ایران حدود ۳۰ درصد در سال تخمین زده می‌شود که این مقدار حدود ۳ درصد از کل ضایعات تولیدات کشاورزی و دورریز مواد غذایی در جهان است.

مسعود لطیفیان با بیان اینکه در ایران میزان ضایعات کشاورزی زیاد و نگران کننده است، اظهار کرد: قسمت عمده ضایعات در کشور، مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه و به طور متوسط حدود ۱۰۰میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود که حدود ۱۶٫۵ میلیون تن آن به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود.

به گفته لطیفیان؛ این مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در سطح حدود یک میلیون هکتار یعنی ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی کشور است. 

وی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد کل ضایعات برآورد شده برای ۶۰ محصول باغی و زراعی است و عمده و حجم ضایعات در ۴۰ محصول دیگر ۱۰ درصد کل ضایعات را شامل می‌شود. 

لطیفیان تاکید کرد: بنابر برآوردهای به عمل آمده ضایعات کشاورزی و هدر رفت مواد غذایی در ایران حدود ۳۰ درصد در سال تخمین زده می‌شود که این مقدار حدود ۳ درصد از کل ضایعات تولیدات کشاورزی و دور ریز مواد غذایی در جهان است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور بیشتر ضایعات در محصولات کشاورزی کشور را مربوط به انگور دانست و افزود: انگور با ۳۴ درصد ضایعات در رتبه اول و پس از آن نارنگی با ۳۱ درصد، پرتقال هلو و گیلاس هر سه با ۳۰ درصد، سیب با ۲۸ درصد، لیمو ترش و لیمو شیرین هر دو با ۲۶ درصد، انار با ۲۵ درصد و خرما با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی میزان ضایعات محصول قرار دارند. 

وی اولویت کشوری در برنامه کاهش ضایعات محصولات باغی را به ترتیب مربوط به محصول انگور، سیب، پرتقال، نارنگی، خرما، لیموترش، لیمو شیرین، انار، هلو و گیلاس عنوان کرد.

ایلنا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *