اهم اخبار

۴ دلیل گرانی این روزهای مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور گفت: ۴ عامل در حال حاضر موجب گرانی مرغ شده است که کاهش جوجه‌ریزی به دلیل کمبود نهاده و رشد تقاضای گوشت مرغ پس از گرانی گوشت قرمز، از جمله این عوامل است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ حمید فاضلی درباره دلایل افزایش‌های اخیر قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: در این باره چهار دلیل عمده وجود دارد نخست اینکه هزینه تولید مرغدار بیشتر شده است و آنها به اجبار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از نرخ مصوب می‌فروشند، قیمت مصوب مرغ زنده کیلویی ۵۲ هزار تومان است اما مرغدار به دلیل افزایش هزینه تولید، بین‌ ۵۸ تا ۶۰ هزار تو‌مان در هر کیلو می‌فروشد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور افزایش هزینه‌های تولید را به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌هایی مانند خوراک دام و واکسن و غیره عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نهاده مرغدار را به موقع نمی‌دهد و آنها مجبور هستند که برای تغذیه مرغ از بازار آزاد نهاده تهیه کنند که برخی مواقع ۲ برابر قیمت است، مثلا نرخ دولتی سویا کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است که مرغ‌دار از بازار آزاد کیلویی ۲۶ هزار تو‌مان و بالاتر تهیه می‌کند.

وی افزود: قیمت مصوب جوجه یک روزه هم ۱۵۹۰۰ تا ۱۶۹۰۰ تومان است که ۲۴ هزار تو‌مان خریداری می‌شود.

تقاضای مرغ به دلیل گرانی گوشت قرمز افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور به دلیل دوم افزایش قیمت مرغ اشاره کرد و افزود‌: ‌این روزها تقاضا برای مرغ هم بیشتر شده است، سرانه مصرف مرغ به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز و سایر محصولات پروتئینی، بیشتر شده است و به ۳۰ کیلوگرم رسیده است، فعلا مرغ ارزانترین محصول پروتئینی در بازار است.

خرداد امسال ۲۵۰ هزار تن کمتر از نیاز کشور مرغ تولید شد

فاضلی به تشریح دلیل سوم افزایش قیمت مرغ پرداخت و گفت: تولید نسبت به تقاضای فعلی کم است، خرداد امسال ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که نسبت به تقاضا پایین است، یعنی باید ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی شود تا نیاز فعلی کشور تامین شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در پاسخ به اینکه این میزان کاهش جوجه ریزی چه میزان مرغ را شامل می‌شود؟ گفت: یعنی با این رقم جوجه ریزی حدود ۲۵۰ هزار تن کمتر از نیاز کشور، مرغ تولید می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بیش از ۱۲۰ میلیون جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها انجام شده است، گفت: این عدد فقط در حد حرف گفته شده است، ‌اما جوجه‌ریزی واقعی خرداد ۱۱۵ میلیون قطعه است.

ضعف در توزیع و بازاررسانی مرغ/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌ها

فاضلی دلیل چهارم افزایش قیمت مرغ را، ضعف در توزیع و بازاررسانی مرغ عنوان کرد و گفت:‌ ساختارهای توزیع مرغ مناسب نیست و امکان توزیع مویرگی وجود ندارد در این زمینه باید از ظرفیت‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌ها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور افزود: در این زمینه پیشنهادی به وزیر جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار مرغ داده‌ایم که زنجیره از ابتدای تولید تا توزیع به اتحادیه‌ها واگذار شود که منتظر پاسخ هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چشم انداز شما از بازار مرغ در ماه های آینده چیست؟ گفت: اگر جوجه‌ریزی افزایش یابد و حمایت از مرغداران در زمینه تامین نهاده کافی باشد قیمت کاهشی خواهد شد.

‌وابستگی به واردات خوراک دام که سالانه حدود ۶ میلیارد دلار وارد می‌شود و رانت و فسادهایی که در این زمینه شکل گرفته بر بی ثباتی تولید و بازار مرغ تاثیر دارد.

در حال حاضر با اینکه قیمت مصوب مرغ طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کیلویی ۷۳ هزار تومان است اما در روزهای اخیر قیمت ‌مرغ گرم تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافته است؛ تولید‌کنندگان معتقدند اشکال از تولید نیست بلکه سامانه توزیع و بازاررسانی اشکال دارد و این عامل نوسان قیمت در بازار است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *