اهم اخبار

۵۵ درصد چغندر تولیدی کرمانشاه جذب کارخانه‌های قند خارج از استان می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از مجموع حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولیدی چغندر قند، ۵۵ درصد جذب کارخانه‌های قند خارج از استان شده و مابقی در کارخانه‌های قند استان فرآوری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ فرهاد شریفی اظهار کرد: ظرفیت کارخانه های قند استان ۳۶۰ هزار تن در سال و مجموع تولید چغندر قند استان سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲ واحد کارخانه قند در استان کرمانشاه فعال است، گفت: کارخانه قند بیستون با ظرفیت روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ تن و در مجموع ۲۳۰ هزار تن در سال و کارخانه قند اسلام آباد با ظرفیت روزانه هزار و ۳۰۰ تن و ظرفیت سالانه ۱۳۰ هزار تن هم اکنون در حال فعالیت هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: در سال جاری کارخانه های طرف قرارداد خارج استان جهت خرید چغندر قند بهاره شامل کارخانه های قند خاورمیانه خوزستان، قزوین، بنیاد اصفهان، همدان، نقش جهان اصفهان و اهواز است.

شریفی ادامه داد: در سال جاری ۱۲ هزار و ۲۳۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به زیر کشت چغندرقند بهاره رفت که در مقایسه با سال گذشته سه هزار و ۱۵۱ هکتار کاهش نشان می دهد.

کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید چغندرقند در استان

وی افزود: این میزان کاهش زیر کشت چغندرقند در استان به دلیل الگوی کشت ابلاغی از سوی وزارت خانه اعمال شد که با هدف صرفه جویی در مصرف آب به عنوان یکی از محصولات پرآب بر صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: پیش بینی می شود از مجموع این میزان اراضی زیر کشت چغندر قند بهاره بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که در مقایسه با پارسال بیش از ۲۰۰ هزار تن کاهش نشان می دهد.

شریفی میانگین برداشت این محصول را ۷۰ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با پارسال در هر هکتار ۲ تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه چغندر قند در استان به صورت بهاره و پاییزه کشت می شود اضافه کرد: در کشت پاییزه این محصول نیز امسال از مجموع هزار و ۲۳۷ هکتار از اراضی زیر کشت در مجموع بیش از ۸۱ هزار و ۵۰۰ تن برداشت شد.

رتبه چهارم استان کرمانشاه در تولید چغندر قند در کشور

شریفی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندرقند در کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد گفت: به دلیل جلوگیری از واردات شکر و اینکه جزو محصولات راهبردی محسوب می شود محصولی به عنوان کشت جایگزینی برای آن هنوز معرفی نشده است.

بر اساس این گزارش؛ در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *