اهم اخبار

۷۰ درصد گلاب ایران از کاشان صادر می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فرماندار کاشان گفت: سالانه حدود ۲ هزار تن گلاب و اسانس معادل ۷۰ درصد کل صادرات کشور از این شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا صادر می شود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنیان  در آئین آغاز گل چینی و گلابیگری ارزش صادرات گلاب کاشان را حدود ۱۴ میلیون دلار تخمین زد و گفت:پیش بینی می شود امسال افزون بر هفت هزارتن گل محمدی ازسطح ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار زمین های زیر کشت این محصول برداشت شود.
وی افزود: ازاین میزان برداشت گل محمدی، سالانه حدود ۱۵ هزار تن گلاب مرغوب در ۶۰۰ کارگاه صنعتی و سنتی تولید می شود.
معاون استاندار اصفهان با اشاره به گشایش های اقتصادی و صادراتی کشور پس از برجام، خاطر نشان کرد: برای نخستین بار ۲۰۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی با ارزش تقریبی هر کیلو ۲۵۰ میلیون ریال به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شد.
وی همچنین ۷۰ هزار نفر روز اشتغال در موسم گل چنین و گلابگیری در شهرستان کاشان را یادآوری کرد و گفت: زندگی هشت هزار و ۵۰۰ خانواده کشاورز به کشت، تولید و برداشت گل محمدی وابسته است که این صنعت پنج هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد کرده است.
فرماندار کاشان با بیان این که در دولت تدبیر و امید کشت گل محمدی در این شهرستان ۲ برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات ۸۵ درصدی دولت برای توسعه شبکه های مکانیزه آبیاری باعث شده است ۵۰ درصد از کشت گل محمدی به این روش انجام شود تا شاهد صرفه جویی بالایی در مصرف آب باشیم.
گلستان های بخش های قمصر، برزُک، نیاسر، جوشقان و کامو، بخش مرکزی و روستاهای شهرستان کاشان به عنوان مهم ترین مرکز تولید گل محمدی و گلاب در کشور مطرح هستند.
این شهرستان دارای ۲۵ کارخانه صنعتی و یک هزار و ۵۰۰ کارگاه سنتی و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دیگ است که در حال تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی بوده و زمینه اشتغال ۱۰ هزار بهره بردار را فراهم آورده است که در زمان کاشت، داشت و برداشت این رقم به ۲۲ هزار نفر افزایش می یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *