اهم اخبار

۷۰ درصد گل محمدی جهان در ایران تولید می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود و مقام اول تولید گل محمدی و زعفران را در دنیا داریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی در ایران نسبت به دنیا کار سختی است، ایران دارای اقلیم سخت با میانگین بارش یک سوم نسبت به دنیا بوده و بخش کشاورزی در این کشور نیازمند مراقبت ویژه خواهد بود.

وی افزود: مخاطرات بخش کشاورزی در ایران به دلیل همین اقلیم سخت بیشتر از سایر کشورها است، میانگین بارش در دنیا ۸۶۰ میلیمتر است و در ایران میزان بارش کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بوده لذا کشاورزی در ایران مقاومتی و ریاضتی است.

علایی‌مقدم با بیان اینکه طبق آمار ستاد مدیریت بحران در ۵۰ سال گذشته استان‌های بیابانی ایران از ۱۴ تا به ۲۴ منطقه رسیده است، گفت: منابع آبی هم هر سال به دلیل نیاز به غذا، افزایش سرانه مصرف غذا و افزایش جمعیت رو به کاهش است.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که این امر به دلیل تنوع اقلیمی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مکانیزم فتوسنتز در کشور تصریح کرد: فتوسنتز یعنی از نور در حضور آب و دما انرژی تولید کنیم، به دلیل اقلیم، کارایی فتوسنتز در ایران بالا است و باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور شده است.

وی افزود: طبق گزارش فائو، ایران جز ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا است و در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را در دنیا دارد.

علایی‌مقدم با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور ما فراهم است، ادامه داد: به جز ۳ یا ۴ محصول، ضریب وابستگی در محصولات دیگر را نداریم.

وی افزود: گیاهان دارویی و چرخش مالی آن برای دنیا بسیار حائز اهمیت است، چرخش تجاری گیاهان دارویی در دنیا ۲۷۰ میلیارد دلار است، ۸ هزار گونه گیاهی از ۱۳ هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان در ایران و در ۸۴ میلیون هکتار از مراتع ما وجود دارد اما از چرخش تجاری ۲۷۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی تنها یک درصد سهم داریم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود و مقام اول تولید گل محمدی و زعفران را در دنیا داریم، ۸.۵ میلیارد دلار چرخش مالی زعفران در دنیا است اما سهم ایران ۴۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: باید در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری اقدامات موثرتری داشته باشیم تا محصولات ما به صورت فله خرید و فروش نشود.

علایی‌مقدم گفت: باید بتوانیم از دیپلماسی اقتصادی برای تجارت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران استفاده کنیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *