اهم اخبار

۷۷ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد/ رشد ۲۵ درصدی خرید برگ سبز چای

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جهان ساز از پرداخت ۷۷ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: بنابر آمار تاکنون ۱۱۰ هزار و ۲۲۸ تن برگ سبز با ارزش ۶۳۶ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، ۱۱۰ هزار و ۲۲۸ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۳۶ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

او از پرداخت ۷۷ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۴۸۹ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده به حساب چایکاران واریز شده است.

جهان ساز ادامه داد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن چای خشک استحصال شده است.

رئیس سازمان چای از رشد ۲۵ درصدی خرید برگ سبز چای نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌ها پیش بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای به ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن برسد که با این وجود ۳۲ هزار تن چای خشک استحصال خواهد شد که این میزان ۳۰ تا ۳۲ درصد نیاز کشور را تامین‌ می‌کند.

او با اشاره به مصرف سالیانه ۱۰۰ هزار تن چای خشک در کشور بیان کرد: بنابر آمار ۳۰ هزار تن از چای خشک مورد نیاز کشور در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود‌.

جهان ساز با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار فروش چای گفت: تشدید شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت و آمدها تا حدودی بر داد و ستدها در بازارهای داخل و خارج تاثیر گذاشته که همین امر منجر به دپوی مقادیری چای در کارخانه‌ها شده است که باید در طول سال فروخته شود.

او با اشاره به اینکه خودکفایی چای دست یافتنی است، بیان کرد: با پتانسیل موجود در صورت فعال کردن باغات رها شده و تامین‌ منابع مالی طی برنامه ۵ ساله حداقل ۵۰ هزار تن نیاز چای کشور در داخل تولید خواهد شد.

جهان ساز با بیان اینکه ۶ هزار هکتار باغات چای رها شدند، گفت: بنابر برنامه تدوین شده مبنی بر اصلاح و به زراعی، مکانیزاسیون و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و بازگشت باغات رها شده در بازه زمانی ۵ ساله با تزریق سالیانه حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار، این امکان وجود دارد که با بازگشت باغات رها شده نیمی از نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

رئیس سازمان‌چای در پایان درباره قیمت چای در کارخانه ها تصریح کرد: قیمت چای خشک در استان های شمالی بسته به کیفیت و کارخانه متفاوت است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *