اهم اخبار

۸ هزارتن شیر خشک با وجود ممنوعیت وارد کشور شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 
آمار تولید و مصرف شیر در کشور حاکیست حدود یک میلیون تن شیر مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود که می‌توان از آن ۸۰ تا ۹۰ هزار تن شیرخشک تهیه کرد و به جای واردات به کشورهای همسایه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، هفته گذشته علیرضا عزیزاللهی رئیس اتحادیه دامداران، با انتقاد از واردات هشت هزار تنی شیرخشک به کشور در سال گذشته گفت:‌ باوجود ممنوعیت واردات شیرخشک شاهد ورود این محصول به کشور هستیم، واردات شیرخشک از پارسال به کشور ممنوع شد، اما ۸ هزار تن شیرخشک در این مدت وارد کشور شده است.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این مسئله اعلام کردند، چون مجوزهای واردات محصولات و کالا مهلت ۲ ساله دارد، واردکنندگانی که پیش از سال ۹۴ برای ثبت سفارش واردات این محصول اقدام کرده‌اند، توانسته‌اند با وجود ممنوعیت، در این سال شیرخشک وارد کنند.

رئیس اتحادیه دامداران همچنین گفته است: «به علت شرایط منطقه‌ای کشور ترکیه بازار سنتی خود یعنی روسیه را از دست داده است، بنابراین نگرانیم که شیرخشک تولید شده در ترکیه با توجه به حمایت یارانه‌ای دولت این کشور از بازارهای کشور ما سردر بیاورد که خود تهدیدی است.»

به طور کلی شیرخشک وارداتی به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شود: شیر خشک اطفال و شیرخشک صنعتی. شیرخشکی که برای اطفال استفاده می‌شود با شیر غلیظ شده مقداری متفاوت است و در آن از افزودنی‌هایی که برای کودکان مفید است استفاده می‌شود. اما شیرخشک صنعتی همان شیر تازه‌ای است که در اثر فرآیند حرارت دهی و طی شرایط خاصی خشک شده است.

معمولا خشک کردن شیر با هدف استفاده از آن در محصولات غذایی خاص و همچنین تسهیل در نگهداری بلندمدت و نقل و انتقال راحت تر انجام می‌گیرد. از شیرخشک صنعتی وارداتی عمدتا برای تولید شیر استفاده می‌شود. همچنین از نظر قیمتی نیز شیرخشک اطفال به مراتب از شیرخشک صنعتی گرانتر است.

در زمینه واردات شیرخشک اطفال در سال‌های قبلتر عمده‌ی نیاز کشور از طریق واردات تأمین میشد، اما در سال‌های اخیر با افزایش تولید داخلی از میزان واردات کاسته شده‌است. اما در زمینه شیرخشک صنعتی گرچه واردات کشور همواره مقدار قابل توجهی بوده است، اما روند آن نزولی بوده و علاوه بر آن هرساله مقداری از مازاد تولید شیر کشور، به شکل شیرخشک صادر شده است. در دو نمودار زیر میزان واردات و صادرات شیرخشک صنعتی کشور در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

 از سال ۱۳۹۰ میزان واردات شیرخشک صنعتی کشور به شدت کاهش یافته و از سال ۱۳۹۱ میزان صادرات کشور از میزان واردات پیشی گرفته است.

آمار میزان تولید و مصرف شیر در کشور حاکی از آن است که حدود یک میلیون تن شیر مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود که می‌توان از آن ۸۰ تا ۹۰ هزار تن شیرخشک تهیه کرد و به بازار کشورهای همسایه صادر کرد. این میزان مازاد تولید به مراتب بیشتر از ۱۰هزار تن صادرات فعلی کشور است.

با توجه به وجود مازاد تولید شیر در کشور و عدم نیاز به شیرخشک وارداتی، اقدام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات شیرخشک صنعتی اقدامی قابل تقدیر است و پیش‌بینی می‌شود، این سیاست موجب کاهش بیشتر میزان واردات شیرخشک در سال‌های آینده شود. در کنار این مسئله و با توجه به ظرفیت بالای وارداتی کشورهای همسایه به ویژه روسیه که پیش از این از شیر مورد نیاز خود را از ترکیه وارد می‌کرده‌است، لازم است سیاست‌های حمایتی برای رونق صادرات شیر مازاد بر مصرف درنظر گرفته شود، تا شاهد افزایش میزان تولید و صادرات این محصول باشیم.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *