اهم اخبار

۹.۳ میلیارد دلار صرف واردات بخش کشاورزی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: ۱۴ میلیارد دلار در سال۹۸صرف واردات کالاهای اساسی شده که ۹.۳ میلیارد دلار مربوط به بخش کشاورزی بوده و از این میزان ۸ میلیارد دلار آن مربوط به ذرت و دانه‌های روغنی بوده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی کیانی راد در ویدئو کنفرانس اجلاسیه کشوری مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، با محوریت «سال جهش تولید» اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال ۹۸ را سال عبور از آزمون‌های دشوار اعلام کردند و ثمره آن قدرتمندتر شدن ملت ایران بود.

وی افزود: ایشان اعلام کردند هیچ ملتی با راحت‌طلبی به جایی نرسیده و این آزمون‌ها ما را قدرتمند تر می‌کند.

کیانی راد خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید به فرمایش مقام معظم رهبری، اقدامات بیشتری نسبت به سال قبل باید انجام شود و باید اثر آن در زندگی روزمره مردم محسوس باشد.

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در رابطه میزان واردات در سال گذشته گفت: ۱۴ میلیارد دلار در سال گذشته صرف واردات کالاهای اساسی شده که ۹.۳ میلیارد دلار مربوط به بخش کشاورزی بوده و از این میزان ۸ میلیارد دلار آن مربوط به ذرت و دانه‌های روغنی و ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به واردات واکسن‌های دامی و داروهای بخش دام و طیور بوده است.

وی افزود: قیمت نفت طبق پیش بینی‌های جهانی حدود ۲۵ دلار خواهد بود و تنها ۴ میلیارد سرمایه برای واردات در سال ۹۹ خواهیم داشت، همچنین بحث تحریم و FATA، باعث شده نتوانیم بر روی نفت ۲۵ دلاری تکیه کنیم.

کیانی راد در رابطه با سال جهش تولید گفت: در سال جهش تولید تنها پروژه‌هایی که بتواند واردات را کاهش و صادرات را افزایش دهد، تصویب خواهد شد.

وی افزود: از اهداف ما در سال جهش تولید این است که برنامه‌های جهش تولید باید بدون اتکا به منابع دولتی اجرایی شود؛ برنامه‌های در حال تدوین نیز باید حتماً منجر به افزایش تولید و متکی به امکانات داخلی باشد.

کیانی راد در ادامه با بیان این که این برنامه‌ها باید توانایی تأمین نیازهای کشور را داشته باشد و ظرفیت‌های راکد را بالفعل کند و به بازارهای خارجی توجه داشته باشد، تصریح کرد: باید حتماً از ظرفیت‌های دانش بنیان استفاده شود و این برنامه‌ها باید اثر تحریم‌ها را خنثی کند و در تأمین منابع مالی باید به محدودیت‌های بودجه‌ای توجه شود که ۱۹ برنامه با این اهداف تصویب شده و هفته آینده به سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *