اهم اخبار

۱۰ میلیون قطعه پرنده برای ریشه کنی آنفلوآنزای فوق حاد امحا شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: ١٠ میلیون قطعه طیور در اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امحا شد و اکنون هیچ گزارش جدیدی از شیوع این بیماری در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی خلج» امروز (شنبه) در حاشیه همایش روز جهانی دامپزشکی۲۰۱۷ که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: امحای طیور با کمک وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی صورت گرفت و از پیشرفت این بیماری در کشور جلوگیری کرد اما همچنان رعایت همه تدابیر بهداشتی را به مرغداران توصیه می‌کنیم.
این مسوول اضافه کرد: پرندگان مهاجر می‌توانند در هر زمانی ناقل ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند. بنابراین باید ظرفیت‌های لازم را برای مبارزه و جلوگیری از پیشرفت این بیماری در دستور کار داشته باشیم.

** لزوم پایش بیماری تب کریمه کنگو
رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره وضعیت کنترل بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: این بیماری میان انسان و دام مشترک است و منشا آن کنه ای است که به گوسفند منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: این ویروس پایداری خود را در طبیعت حفظ می‌کند. بنابراین باید مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.
خلج یادآوری کرد بیماری تب کریمه کنگو علائم مشخصی در دام ندارد و گفت: برای آنکه این بیماری انسان را درگیر خود نکند آموزش‌های لازم به دامپزشکان، پرشکان و دامداران داده شده است.
وی تاکید کرد کشتارگاه های صنعتی بهترین شرایط ذبح دام را دارند و افزود: پس از آنکه دام زنده به کشتارگاه می‌رود باید ۲۴ ساعت در یخچال سردخانه‌ای نگهداری شود تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد.
به گزارش ایرنا،‌ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع «اچ۱- ان۸» (H1N8) در پرندگان مهاجر، بومی و صنعتی کشور دیده شده است اما این نوع ویروس خطری برای انسان ندارد.
این ویروس در برخی کشورها همچون انگلیس، ایران، مجارستان، کره جنوبی و فلسطین ابتدا پرندگان اهلی و سپس پرندگان مهاجر را تحت تاثیر قرار داد که این رویه در برخی کشورها همچون آلمان برعکس بود.
سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرده است مردم گوشت و تخم مرغ مورد نیاز خود را با اطمینان کامل از مرکزها و فروشگاه های معتبر خریداری و از خرید طیور شکار شده و زنده در معابر خودداری کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *