اهم اخبار

تجارت ایران با ترکیه فعلا متوقف است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد که صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور، متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مقرر بود که روز سه‌شنبه این هفته، هیات بزرگ کشاورزی با همکاری شورای بازرگانی ایران و ترکیه و به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ایران به آنکارا عزیمت کند تا ملاقات‌ها و مذاکراتی را در مرکز فدراسیون، اتاق‌های بازرگانی ترکیه و همچنین صاحبان صنایع کشاورزی این کشور داشته باشند اما با توجه به شرایط پیش آمده، سفر این هیات فعلا متوقف شده و به زمان دیگری موکول می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در مورد شرایط حمل‌ونقل و مسائل مربوط به ترانزیت نیز طبق دستور العملی که از سوی دولت اعلام شده است، کلیه مرزهای هوایی ایران و ترکیه و مرزهای زمینی “بازرگان” و “سرو” و همچنین کلیه ترانزیت‌ها از طریق منطقه آزاد ماکو فعلا تا رسیدن به وضعیت ثبات سیاسی و مشخص شدن وضعیت عبور و مرور بسته خواهد بود.

ابراهیمی عنوان کرد: توصیه می‌شود که کامیون‌های ما با توجه به شرایط شرق ترکیه برای حفظ امنیت به صورت گروهی و کاروانی حرکت کنند. لذا باید مسائل مربوط به امنیت جاده و امنیت کاروان تجاری برای حرکت را لحاظ کنند.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: امیدواریم آرامش هر چه سریع‌تر در آن سوی مرزها برقرار شود، چراکه علاوه بر ماشین‌هایی که حامل بار از ترکیه به مقصد ایران هستند حامل بار ترانسپورت و ری اکسپورت به مقاصد دیگر نیز هستند که همگی از طریق مرز بازرگان و جاده شمال شرقی یعنی ترکمنستان و جنوب ایران برای حمل بار به سمت شیخ نشینان حرکت می‌کنند.

ابراهیمی تصریح کرد:‌ همیشه در چنین وضعیتی تا تثبیت شرایط سیاسی، عبور و مرور متوقف می‌شود. در حال حاضر نیز مرزهای ایران و ترکیه بسته است اما صادرات به ترکیه متوقف نشده است بلکه فعلا برای حفظ امنیت کامیون‌ها و بار مرزهای زمینی و هوایی بسته است.

به گزارش ایسنا، شب گذشته (جمعه) ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول،‌ آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند.

در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *