اهم اخبار

درپی اتفاقات اخیر در ترکیه / موز اوکراین در صف واردات به ایران ماند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در شرایطی که پس از کودتای یک شبه ترکیه، مرزهای زمینی و هوایی ایران با این کشور موقتا بسته شده است، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی مبادلات تجاری محصولات کشاورزی نیز به حالت تعلیق درآمده و امیدواریم هر چه زودتر وقفه واردات محصولاتی همچون “موز” اوکراین و صادراتی که عمدتا با مقصد کشورهای CIS از ترکیه عبور می‌کنند، برطرف شود.

سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کودتای نظامی در ترکیه گرچه اتفاق چندان بزرگی نبود و به سرعت  به پایان رسید اما همه مسافرت های زمینی و هوایی به اضافه مرزهای مشترک این کشور با ایران، تا بازگشتن به شرایط عادی و برقراری ثبات و امنیت در ترکیه بسته است؛ بنابراین باید قدری صبر کنیم تا مجددا مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بخش کشاورزی به حالت عادی برگردد.

وی افزود: مسلما طی روزهای آتی و تا باز شدن مرزهای ایران و ترکیه، ترافیک زیادی پشت مرزهای دو کشور در زمینه محموله‌های صادراتی و وارداتی کشاورزی وجود خواهد داشت که می توان به  “موز ” به عنوان  بیشترین میوه وارداتی اشاره کرد که عمده آن از اوکراین و از طریق بندر مرسین به کشور وارد می شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: مبدأ عمده محصولات وارداتی از ترکیه در این فصل، کشورهای CIS هستند و عمده محصولات صادراتی ایران به ترکیه نیز با مقصد همین کشورها هستند یا شامل محصولات ترانزیتی و صادرات مجدد می شوند.

نورانی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی به زودی این مشکل حل می شود و مبادلات تجاری ایران و ترکیه به حالت عادی باز می گردد، افزود: این برهه زمانی فصل پر ترافیکی از نظر مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بخش کشاورزی نیست و خوشبختانه با توجه به حل و فصل شدن مشکلات وضعیت نا امن در ترکیه دستگیری کودتاچیان امیدواریم هرچه سریع‌تر تجارت کشاورزی دو کشور برقرار شود.

به گزارش ایسنا، شب گذشته (جمعه) ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول، ‌ آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند.

در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

همچنین صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته، به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، متوقف شده و مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود. قاعدتا ترانزیت کالا بین ایران وترکیه نیز متوقف شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *